Az olimpiai gyűrűk a Beijing 2022 felirat fölött, a február 4-én kezdődő pekingi téli olimpiai játékok logója látható egy stadion oldalán
Fotó: Shutterstock

Kína amerikai influenszereket pénzel, hogy népszerűsítsék az olimpiát

A kommunista államvezetés minden lehetőséget megragad, hogy egy kicsit jobb fényben tüntesse fel az országot a napokon belül kezdődő téli olimpiai játékok előtt.


Ellentmondásos megállapodás

Kína 300 ezer dolláros, azaz nagyjából 95 millió forintos megállapodást kötött a Vippi Media vállalattal, amelynek értelmében a tartalomgyártókat képviselő cég nagyszabású influenszer-kampányt indított novemberben. A projektben résztvevő kontentgyártók feladata az, hogy egészen március végéig saját profiljaikon keresztül népszerűsítsék az ázsiai nagyhatalmat. Munkájukért cserébe komoly ösztönzőkben részesülnek, melynek mértéke követői bázisuk nagyságától függ.

Kína az alábbi feltételeket szabta az influenszereknek a pénzért cserébe:

  • a posztok 70 százaléka kultúrával kapcsolatos tartalom legyen fókuszban a történelmi érdekességekkel, kulturális sajátoságokkal és az aktuális pekingi trendekkel
  • a bejegyzések 20 százaléka diplomácia jellegű legyen, amelyek bemutatják, milyen „nagyszerű előnyökkel jár” a kínai-amerikai együttműködés
  • a maradék 10 százalék pedig a főkonzulátus híreire vonatkozzon

Joe Biden amerikai elnök, valamint Nagy-Britannia, Kanada és Ausztrália tisztviselői decemberben „diplomáciai bojkottot” hirdettek a február 4-én kezdődő téli olimpiai játékok ellen. Így akarnak tiltakozni a kínai emberi jogi visszaélések ellen, beleértve az ujgur muszlimok elnyomását és a teniszcsillag Peng Shuai ellen indított lejárató kampányt.

Mindezek ellenére a kínai influenszer-megbízást az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma jóváhagyta.

Csak óvatosan

Kína az elmúlt évtizedben rengeteg pénzt költött arra, hogy javítsa megítélését a nyugati országokban, főleg az Egyesült Államokban. Az Open Secrets szervezet jelentéséből kiderült, hogy a kommunista ország 2020-ban 60 millió dollárt, 2021-ben pedig 23 millió dollárt költött az USA-ban különböző népszerűsítő médiakampányokra.

A Vippi Mediával kötött megállapodás előreláthatólag 3,4 millió elérést fog eredményezni az országnak. Annak ellenére, hogy sokan támadták a céget és annak vezetőjét, Vipinder Jaswalt, már több mint 50 tartalomgyártó jelentkezett a programba, köztük volt olimpikonok.

Az a célunk, hogy előtérbe helyezzük az olimpia integritását és méltóságát. A bojkott nem segíti a kölcsönös megértést… Nem támogatom a bojkottokat. Hatástalanok, irrelevánsak és jelentéktelenek.

-válaszolta a kritikákra Jaswal.

Annyi biztos, hogy feszült lesz a helyzet az olimpián. Emberi jogi szervezetek már figyelmeztették a sportolókat, hogy ne szólaljanak fel a kormány ellen, míg Kínában tartózkodnak, ugyanis büntetésre számíthatnak, és szinte semmi és senki nem védi a jogaikat.

Rob Koehler, a Global Athlete mozgalom főigazgatója is óva intette az olimpikonokat, nyulatkozataikban kerüljék a kényes témákat.

Ne hagyd ki!