A Facebook, a YouTube és a Twitter logója egy okostelefon mögött, melynek képernyőjén a cenzúrázva felirat látható angolul

A két technológiai óriás nagyjából egy időben korlátozta a befolyásos orosz állami hírforrásokat.



Először a Facebook anyavállalata, a Meta Plaforms jelezte, hogy az Európai Unió területén elérhetetlenné teszi platformjain az orosz állami tulajdonban lévő RT televíziós csatorna és a Szputnyik hírügynökség tartalmait. A vállalat globális ügyekért felelős igazgatója, Nick Clegg Twitteren közölte, hogy a Meta számos megkeresést kapott a világ kormányaitól, arra kérték a céget, segítsen korlátozni az orosz propaganda terjedését a közösségi felületeken. A techóriás eleget tett a kérésnek: az Instagramról és a Facebookról is eltüntette az érintett fiókokat.

Ezt követően a Google tulajdonában lévő YouTube videómegosztó is letiltotta az említett sajtóorgánumokat. Ez azt jelenti, ha valaki az unióból próbálja felkeresni a csatornákat (ide kattintva az RT csatornáját ellenőrizheted), az alábbi üzenet fogadja:

Ez a csatorna nem érhető el a Te országodban.

A Big Tech cégek, a megszállást követő napokban eleinte csak az orosz propagandahirdetéseket korlátozták. Időközben a Microsoft és a Twitter is szigorított ellenőrzési folyamatain a károsnak minősített orosz tartalmak terjedésének megfékezése érdekében.

Újabb és újabb szankciók

A Meta a háború kirobbanása után speciális munkacsoportot hozott létre, amelynek egyetlen feladata, hogy folyamatosan vizsgálja az orosz-ukrán konfliktushoz köthető tartalmakat. Emellett egy olyan funkciót is bevezetett az ukrán felhasználók számára, amely segítségével zárolhatják fiókjaikat, illetve extra védelemmel vértezhetik fel profiljaikat. A speciális alakulat folyamatosan tisztogatja a platformokat, már több tucat kamuprofilt, oldalt és csoportot tiltott le. Emellett egy kiterjedt hackertevékenységet is azonosított a Facebookon. Erről bővebben EBBEN A CIKKÜNKBEN írtunk.

A Google is megtette az első lépéseket. A keresőóriás tájékoztatása szerint globálisan letiltotta a Térkép alkalmazás forgalmi és valós idejű információit. Ez azt jelenti, hogy az app jelenleg semmilyen adatot nem jelenít meg arról, hogy az ukrajnai boltok, éttermek és egyéb helyek közelében nagyjából mennyi ember tartózkodik. A Google számos szakértővel, köztük regionális hatóságokkal is konzultált a „szankciók” előtt.

Mindeközben Oroszország válaszul korlátozta polgárai hozzáférést a Facebookhoz és a Twitterhez is. A vállalatok jelenleg is dolgoznak a fennakadások elhárításán.

A közösségi média felületek kiemelt szerepet játszanak a háborúban. Amellett, hogy emberek tíz- és százezrei adománygyűjtéseket, szimpátiatüntetéseket és segélyszállítmányokat szerveznek a Facebookhoz és a Twitterhez hasonló oldalakon, a titkosított üzenetküldő szolgáltatások, így a Telegram is komoly segítséget nyújt a kapcsolattartáshoz. Utóbbin több százezer főt számláló, védett csatornákon működő chatszobák jöttek létre, ahol folyamatos az információáramlás az új fejleményekről.

The Conversation

Ne hagyd ki!