A Szuezi-csatornát elzáró konténerhajó ezúttal Hollandiát vette be
Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.


A gigantikus konténerhajó, az Ever Given neve március 23-án került be a köztudatba, amikor eltorlaszolta a világkereskedelem egyik legfontosabb útvonalát, a Szuezi-csatornát. Hat napba tellett kiszabadítani a hajót, de az igazi kálvária még csak ekkor kezdődött. Egyiptom kárpótlást követelt a hajó üzemeltetőitől, az egyezség csak július elején született meg. A konténerhajó végül elhagyhatta a csatornát, csütörtökön pedig sikeresen lehorgonyzott a rotterdami kikötőben. Előreláthatólag augusztus harmadikán hagyja el Rotterdamot, ahonnan egyenesen az angliai Felixstowe felé veszi az irányt. Kitartás, már nem kell sokat várni a májusban megrendelt termékekre!

Nagyobb a füstje, mint a lángja?

A fennakadás ellenére a Szuezi-csatorna története legsikeresebb pénzügyi évét zárta le június 30-án. A csatorna Hatóságának (SCA) jelentése szerint 2021. első félévében már több mint 9763 hajó haladt át az átkelőn, ami két százalékos növekedést jelent a tavalyi, azonos időszakhoz képest. A SCA azt is közölte, hogy 2020-ban 19 ezernél is több hajó kelt át a csatornán. Ennek a forgalomnak köszönhető a rekordnak számító 5,84 milliárd dolláros éves nettó árbevétel.

Nehéz szülés volt

Az Ever Given a 775 millió dollár értékű rakományával és a 25 fős indiai legénységével április eleje óta vesztegelt a Nílus mellett fekvő Great Bitter Lake tavon. A biztosító és a SCA a végül egyezségre jutott, így az óriáshajó közel 4 hónap után folytathatta az útját.

A hatóságok eredetileg 1 milliárd dolláros kárpótlási díjat követeltek, ezt azonban a hajó biztosítója, a UK Club elutasította. A londoni Revenitiv pénzügyi vállalat számításai szerint Egyiptom „csupán" 95 millió dolláros tranzitdíjtól esett el a káosz miatt.

Az nem derült ki, hogy végül mennyit fizetett a biztosító Egyiptomnak. Annyit viszont lehet tudni, hogy a UK Club és a hajó tulajdonosa, a Shoei Kisen Kaisha vállalat korábban 150 millió dollárt ajánlott fel a szabadon engedésért.

A Shoei Kisen Kaisha anyavállalata, az Imabari Shipbuilding elnöke, Yukito Higaki egy sajtótájékoztatón elmondta, a kompenzációs díj nagy részét a biztosító fizeti, így a vállalata komolyabb veszteségek nélkül zárhatta le az ügyet.

The Conversation

Ne hagyd ki!