Koronavírus és hajótorlasz ide vagy oda, a Szuezi-csatorna története legsikeresebb pénzügyi évét zárta le június 30-án. A Szuezi-csatorna Hatóságának (SCA) jelentése szerint 2021. első félévében már több mint 9763 hajó haladt át a csatornán, ami két százalékos növekedést jelent a tavalyi, azonos időszakhoz képest. A SCA azt is közölte, hogy 2020-ban 19 ezernél is több hajó kelt át a csatornán. Ennek a forgalomnak köszönhető a rekordnak számító 5,84 milliárd dolláros éves nettó árbevétel.
Az SCA elnöke, Osama Rabie elmondása szerint a csatorna marketingkampányainak és kedvező árszabásának köszönhető, hogy a partnerek nem pártoltak el az egyiptomi útvonaltól. Persze nem mintha lett volna más esélyük, ugyanis Afrika körbehajózása finoman szólva továbbra sem gazdaságos. Osama Rabie bejelentése néhány nappal az után érkezett, hogy elengedték a hónapok óta a Great Bitter Lake tavon raboskodó Ever Given konténerhajót. Valószínűleg a hajó biztosítója által fizetett kárpótlási díj is hozzájárult a rekordbevételhez.
Egy hajó kálváriája
Az Ever Given a 775 millió dollár értékű rakományával és a 25 fős indiai legénységével április eleje óta vesztegelt a Nílus mellett fekvő Great Bitter Lake tavon. A biztosító és a Szuezi-csatornáért felelős hatóságok a napokban egyezségre jutottak, így az óriáshajó közel 4 hónap után folytathatta az útját.
A hatóságok eredetileg 1 milliárd dolláros kárpótlási díjat követeltek, ezt azonban a hajó biztosítója, a UK Club elutasította, mondván, hogy Egyiptom irreálisan magas összeget állapított meg. A hatóság embereinek elmondása szerint azért szabtak ki ekkora összeget, hogy fedezzék belőle a hajó kiszabadításra használt gépek bevetésének költségeit, kompenzálják azt a nagyjából 800 embert, aki dolgozott a mentésen, illetve, hogy legyen miből helyreállítani a csatornában okozott károkat. Az összeg fennmaradó részét a többszáz hajós forgalmi dugó okozta gazdasági károk megtérítésére használnák fel. Azt nem részletezték, hogyan számolták ki a büntetés összegét.
A londoni Revenitiv pénzügyi vállalat számításai szerint Egyiptom „csupán" 95 millió dolláros tranzitdíjtól esett el a káosz miatt.
Az 1 milliárd dollárt késbb 550 millióra csökkentették. Néhány napja Egyiptom egyezségre jutott a hajó biztosítójával.Az nem derült ki, hogy végül mennyit fizet a biztosító Egyiptomnak. Annyit viszont lehet tudni, hogy a UK Club és a hajó tulajdonosa, a Shoei Kisen Kaisha vállalat korábban 150 millió dollárt ajánlott fel a szabadon engedésért. Osama Rabie hozzátette, a kárpótlási díj mellé egy új vontatóhajót is kértek az érintettektől.
A Shoei Kisen Kaisha anyavállalatának, az Imabari Shipbuilding-nek az elnöke, Yukito Higaki egy sajtótájékoztatón elmondta, a kompenzációs díj nagyrészét a biztosító fizeti, így az ő vállalata komolyabb veszteségek nélkül zárhatta le az ügyet.
A világ egyik legfontosabb útvonala
A Szuezi-csatorna a globális szállítmányozás egyik legfontosabb átkelőhelye, a tengeri világkereskedelem 12 százaléka megy itt keresztül. Amikor minden flottul megy, akkor egy átlagos napon nyugati irányba 5,1, keleti irányba pedig 4,5 milliárd dollárnyi áru hajózik át. Ez azt jelenti, hogy óránként 400 millió dollárnyi értékű termék akadt fenn márciusban az Ever Given miatt.