Fényűző utazások, szponzorációk, festői környezet, bulik, minden héten újabb és újabb luxusnyaralás. A digitális forradalom világra hozta az influenszerek iparágát, amelynek szereplőiből sokszor csak annyit látunk, hogy feltesznek egy képet, aztán élik a világukat, mert ennyi a munkájuk. Egymillió követő után már akár 75 millió forintot is elkérhetnek egyetlen képért. Rengeteg embert vonz a könnyűnek tűnő álommeló, azonban a kép nem ilyen festői.


Az HBO új dokumentumfilmje rámutatott, hogy mennyire egyszerű átverni a közösségi média gazdasági gépezetét, s így hamisan, trükközve, jól kereső influenszerré válni. A rendező, Nick Bilton mélyen beleásta magát a véleményvezérek világába. Kísérleti jelleggel, véletlenszerűen kiválasztott, aprócska követőbázissal rendelkező embereken alkalmazta az ellesett trükköket, hogy kiderüljön, híressé tudja-e őket tenni. Spoilerezünk, működött.

Követővásárlás

Manapság az interneten bármit meg lehet venni. Nem kell sem informatikai gurunak, sem bűnözőnek lenni ahhoz, hogy szó szerint követőket vásároljunk. Vannak weboldalak, amelyek kifejezetten erre szakosodtak, egyebek között ilyen a Famoid.com. A rendező például az egyik kísérleti nyulának 119,6 dollárért (36 ezer forint) 7500 követőt és 2500 lájkot vásárolt. Azért ne kergessünk hamis álmokat (vagy mégis?), ezek nem valódi követők, hanem úgynevezett botok. Lényegében egy algoritmusról van szó, ami úgy tesz, mintha valódi felhasználó lenne. Ezeket az algoritmusokat hackerek és programozók írták, akik az internetet pásztázva megszámlálhatatlanul sok hamis személyazonosságot hoznak létre különböző emberek ellopott fotóinak, neveinek és önéletrajzainak kombinálásával.

Néhány nap alatt a követőszám csökkenni fog valamelyest, hogy a közösségi médiafelületeknek ne tűnjön fel a turpisság, ugyanis a gyanús fiókokat időnként kíméletlenül eltörlik. Persze ezt tudta a rendező is, így óvatosan csinálta, de semmi akadálya nincs annak, hogy ha egyszer visszaestek a számok, akkor újabb beruházást tegyen a követők gyarapítására. Az egyik színésznővé avanzsált tesztalanya így szinte a semmiből 348 ezer követőre tett szert. Persze itt már nemcsak botok, hanem valódi emberek is megtalálhatók.

Nick Bilton szerint többszáz millió bot található az interneten, amelyek a kamu instagram-sztárok kreálása mellett számos más területen is hasznosíthatók. Álhíreket terjeszthetnek fontos események, mondjuk az amerikai elnökválasztás idején, cégértékeléseket manipulálhatnak, termékeket reklámozhatnak. Csak a képzelet szab határt a felhasználásuknak.

Játszd el, amíg meg nem valósul

Ahhoz, hogy organikusan is növelje a kamu influenszerek forgalmát lájkok és követők terén, a rendező profi fotósokat bérelt fel, akik olyan képeket lőttek a színészekről, amelyek luxust és pompát tükröztek. Bizony, ezek a képek is teljesen hamisak volt.

Az egyik fotózáshoz például kibéreltek egy villát egyetlen napra, a végeredmény azt a hatást keltette, mintha ott lakna az influenszer. Léteznek olyan stúdiók, melyeket úgy rendeznek be, mint egy magánrepülőgép belsejét. Ide is ellátogattak egy-egy kép erejéig, és no lám, kész is a privát repülésről a képes beszámoló. Arra is volt bőven példa, hogy a hátsó udvarban csináltak egy fotót, és helyszínként egy teljesen más, gazdagok által lakott városrészt jelöltek meg.

Ahogy egyre minőségibbnek tűnő tartalmakat hoztak létre, úgy jött egyre több valódi érdeklődő az oldalakra, ami szépen lassan elkezdte bevonzani a szponzorokat is.

Sokan csinálják, csak nem mondják

Nick Bilton szerint rengeteget kamuznak az ismertebb és a feltörekvő influenszerek. Nyaralásokra járnak, amit saját zsebből fizetnek, de úgy tűntetik fel, mintha valaki szponzorálná őket, így reménykedve, hogy előbb-utóbb valóban felbukkan egy támogató, aki bekajálja a trükközést. Vagy feltűnően sokat túráznak, hátha behúznak egy szerződést egy nevesebb, túrafelszereléseket forgalmazó cégtől.

Persze nincs nehéz dolguk, hiszen az internet tele van olyan oldalakkal, amik végigvezetnek azon, hogyan tudsz egy teljes nyaralást színlelni úgy, hogy el sem hagyod a szobádat. Sőt, applikációkat is terveztek már erre, amivel könnyedén manipulálhatod a képeidet, még photoshoppolni sem kell megtanulni.

Végeláthatatlanul lehetne sorolni az ehhez hasonló példákat, de látható, hogy ez a jelenség sem más, csak üzlet. A rendszer kijátszható, nagy pénzeket lehet zsebre tenni, ha valakinek van ehhez kedve, gyomra, indíttatása. A leírt taktikák működnek, a dokumentumfilm 3 főszereplője a kísérlet elején 2500-nál is kevesebb követővel rendelkezett, amit a sorozat végére többszáz ezerre duzzasztottak. A produkciót Fake Famous néven keressétek.


The Conversation

Friss

Szeptemberben kidobják a sugar daddy-ket a Google Play-ről

A Google Play szakemberei megvizsgálták a vállalat érzékeny tartalmakra vonatkozó irányelveit, és úgy döntöttek, ideje változtatni a szabályokon. Szeptembertől egyetlen sugar daddy app sem kerülhet be az androidos piactér kínálatába.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Potom pénzért árverezik el Diana hercegnő esküvői tortaszeletét

A Dominic Winter aukciós ház gondoskodott róla, hogy Diana hercegnő és Károly herceg menyegzőjéről az esemény után 40 évvel is beszéljenek.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ez a 16 éves srác összehozott egy 2 millió dolláros üzletet

A tavalyi év egyértelmű nyertesei a kiskereskedelmi online vállalatok voltak, illetve a 16 éves New Jersey-i Max Hayden.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!