Magára talált a tengeri áruszállítás, a felpörgő kereslet miatt vannak még dugók
Fotó: Shutterstock

Még mindig dugó van kikötőkben, de ez már nem a járvány hatása

Növekedett januárban a konténerhajók világkereskedelemi forgalma a kieli IfW gazdaságkutató intézet szerint, a volumen már meghaladja a válság előtti szintet, de a folyamatban lévő szállítások 11 százalékát akadályozza még mindig a torlódás.


Magára talál az USA?

A forgalom januárban 2,4 százalékkal emelkedett az előző havihoz képest. A legnagyobb mértékben az Egyesült Államok tengeri exportja nőtt januárban, 3,6 százalékkal havi bázison, míg az importja 1,6 százalékkal csökkent. Az EU exportja 0,6 százalékkal nőtt, az importja 0,1 százalékkal csökkent. Németországban az export 1,2 százalékkal nőtt havi bázison januárban, az import pedig 0,8 százalékkal emelkedett. Kína exportja 0,2 százalékkal csökkent januárban, az import pedig 2,8 százalékkal lett kisebb.

Összességében a tengeri világkereskedelmi forgalom 7 százalékkal haladja meg a válság előtti legmagasabb szintet, a 2018. augusztusit. Vincent Stamer, a Kiel Trade Indicator mutatószám kalkulálásáért felelős vezető szakértő szerint a még soha nem tapasztalt mértékű világkereskedelmi aktivitás közepette kialakult szállítási fennakadások nem az ellátási nehézségekre, hanem sokkal inkább a kereslet követhetetlenül gyors növekedésére vezethetők vissza.

Dugóhatás

A fennakadások hatását jól jellemzi, hogy míg a szállított áru 11 százaléka időzik dugókban és kikötők előtt horgonyzó konténerhajókban, addig a legfontosabb Ázsia és Európa közötti szállítási útvonalon, a Vörös-tengeren a megszokott árumennyiségnél 11 százalékkal kevesebb halad át. A kieli gazdaságkutató intézet tengeri áruforgalmi indexe a világ mintegy ötszáz kikötőjének és száz szállítási főútvonalának a forgalmát méri. A mutató értéke tapasztalati alapon a gazdasági aktivitás alakulásának megbízható előjele.


Ne hagyd ki!