Olajszállító hajó a nyílt tengeren piros

Számtalan taktika létezik a tengeri szállításban annak elfedésére, hogy a rakomány, vagyis az olaj Oroszországból származik. Arra utaló jelek is vannak, hogy egy rejtett „kapun” át az orosz olaj bejuthat Európába.



Nincs ráírva, hogy orosz

A szállítmányok álcázására alkalmazott trükkök egyike, hogy az olajért nem a hagyományos kereskedésre használt dollárban, hanem kínai jüanban fizetnek – állítják a brit Guardian forrásai. Az is előfordul, hogy az eladók nem pénzre, hanem például aranyra vagy fegyverekre cserélik az olajat.

A jüan-rubel kereskedés volumene a háború kezdete óta 1,067 százalékkal bővült, bár ezt általában annak tulajdonítják, hogy a két ország erősíti együttműködését az USA befolyásának csökkentésére.

A másik trükk a hajóról hajóra való átrakodás a nyílt tengeren. Ebben az esetben egy orosz hajóról átpakolják az olajat egy másik, semleges félhez tartozó vízijárműre. A lap szerint a gyakorlat egyre inkább terjed, mert alkalmas a nyomonkövetés kijátszására, és a vevők így titokban tarthatják, hogy kapcsolatban állnak a szankciók által sújtott Moszkvával.

Ennek eléréséhez egyre több hajón lekapcsolják a nyomkövető rendszert, így nehezen monitorozható a mozgásuk.

Nem agysebészet

Ha egy ország vagy egy szállító el akarja rejteni a nyersolaj vagy az olajtermékek származási helyét, ezt nagyon könnyen megteheti

– mondta Ajay Parmar, az ICIS olajpiaci elemzője a Guardiannek.

Az orosz olajjal való kereskedés nem illegális, de a gyakorlat aláássa azokat a törekvéseket, hogy elvágják Putyin orosz elnököt legfőbb bevételi forrásaitól.

Görög, ciprusi és máltai hajókon kétszer annyi orosz olajat szállítanak, mint a háború kezdetekor, erről itt írtunk. Az orosz olajszármazékokból indiai feldolgozás után valószínűleg az Egyesült Államokba is kerül.

Harmincszoros mennyiség

Erősödnek az arra vonatkozó aggodalmak is, hogy Európába is jut belőlük: egyes elemzők szerint India lehet az orosz olaj rejtett kapuja. Jelenleg India és Kína vásárolják fel a tengeren szállított orosz olaj 50 százalékát.

Júniusban India átlagosan napi egymillió hordó orosz olajat vásárolt, míg februárban csupán 30 ezret

a Kpler adatai szerint. A hatalmas mennyiség egy részét valószínűleg helyben feldolgozzák, majd benzinként és gázolajként továbbküldik, így nem kizárt, hogy az európai benzinkutakra is jut belőlük.

Nyilvánvaló, hogy az indiai finomítók jelentős mennyiségű orosz nyersolajat vásárolnak, majd a késztermék egy nem elhanyagolható részét újraexportálják más országokba

– mondta a Shore Capital elemzője, Craig Howie a Guardiannek.

Itt írtunk arról, hogy az orosz energiahordozókból még mindig több bevételhez jut a Kreml, mint amennyit háborús kiadásokra fordít. Itt pedig arról, hogy India segíthette ki az orosz hajókat hivatalos tanúsítványokkal, amelyek a tengeri szállításhoz elengedhetetlenek.

The Conversation

Ne hagyd ki!