A United Airlines amerikai légitársaság bejelentette, hogy 2029-ben visszahozza a szuperszonikus sebességet a légi közlekedésbe. A vállalat összesen 15 új, a hangsebességnél is gyorsabb repülésre képes gépet rendelt a Boom-tól – írja a BBC.


2003-ban az Air France és a British Airways kivonta a forgalomból a Concorde-ot, amivel a kereskedelmi szuperszonikus repülésnek is leáldozott. Az Overture azonban 8 éven belül új korszakot nyithat. Az új szuperszonikus gépeket egy denveri vállalat, a Boom szállítja a United Airlines-nak. A biztonság alapfeltétel, így, ha ennek nem fog megfelelni az új repülő, akkor a United visszaléphet az ügylettől.

Öntsünk tiszta vizet a pohárba

Akkor beszélünk szuperszonikus repülésről, amikor egy légi jármű a hangsebességnél is gyorsabbal repül. A hangsebesség tengerszinten körülbelül 1200 kilométer per óra, ami a magassággal csökken, így például 15 000 méteren már csak 1060 kilométer per óra. Egy átlagos utasszállító gép 1060 km/h-s sebességre képes, az Overture viszont elérheti az 1805 km/h-s sebességet is. Ez azt jelenti, hogy a gép 7 óra helyett 3,5 óra alatt tenné meg a London-New York útvonalat. A Concorde ennél is gyorsabb volt a maga 2180 km/h-s sebességével.

Mi a baj ezzel?

Igazából két dolog van, ami aggodalomra adhat okot. Az egyik a sebességgel járó hangrobbanás. Érdekességképp megjegyezzük, innen ered a gyártó neve is, a hangrobbanás angolul „sonic boom", így kézenfekvő volt a Boom nevet adni a vállalatnak. Mivel elég zavaró, amikor a hétköznapokat hangrobbanások szabdalják szét, így a United ígéretet tett arra, hogy csak a nyílt vizeken kapcsolnak szuperszonikus fokozatra a pilóták. Így lakott területen, illetve le- és felszálláskor nem kell aggódni a túlzott zajhatás miatt.

A másik probléma az üzemanyagfogyasztás. Ahogy a Boom kereskedelmi vezetője, Kathy Savitt fogalmazott, a nagyobb erőhöz több üzemanyag kell. Ettől függetlenül arra számít a szakember, hogy az Overture teljesen karbonsemlegesen fog működni.

A Boom elképzelései szerint a környezetvédelem jegyében az új gépek bioüzemanyaggal működnének. Dr. Guy Gratton, a Cranfield Egyetem repülési és környezetvédelmi docense szerint ehhez nagyon sok minden alapul szolgálhat, a mezőgazdaságban keletkező úgynevezett hulladék állati zsírtól kezdve egészen a speciális, kifejezetten erre a célra termesztett, nagy energiatartalmú növényekig. A probléma ezzel csak az, hogy a világgazdaság még nagyon messze van attól, hogy ki tudja szolgálni az egész iparágat megfelelő mennyiségű biodízellel. A Boom szerint azok a technológiai folyamatok (power-to-liquid) jelenthetik a megoldás, melyek során valamilyen megújuló energiaforrást használnak arra, hogy folyékony üzemanyagot állítsanak elő.

Van erre igény?

A Concorde példájából kiindulva, igen, van. Persze valószínűleg nem az átlagos fizetésből élők használják majd az új Overture gépeket. A szuperszonikus járatokra egy jegy jellemzően többe kerül, mint egy átlagos utasszállító repülőgép első osztályára. Valószínűleg a United is a vagyonosabb üzletemberekre fog építeni. Ettől függetlenül a Boom szerint akkor is sikeres lehet a projekt, ha átlagos business-class áron kínálnák a jegyeket. Ezt majd a United eldönti, még van rá pár éve. A Boom darabonként 200 millió dolláros áron értékesíti a gépeket a United-nek.

Friss

Fotó:123RF

Így dobná meg a minimálbér emelése többmillió magyar jövedelmét

Sokan járnának jól, ha a minimálbér összege egy vagy két lépcsőben kétszázezer forintra nőne. Számos egyéb juttatás összegét ugyanis ehhez igazítva kell kiszámolni. Mutatjuk.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Riasztást adott ki a rendőrség, így támadnak a pofátlan banki adathalászok!

A rendőrség a közösségi oldalán adott ki figyelmeztetést, mert a csalók a jelek szerint nem mentek vakációra.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Yuri G. on Unsplash

Szegény gazdagok! Nincs elég magánrepülő a piacon

Tavaly akkorára nőtt a kereslet a magánrepülők iránt, amivel a gyártók már nem igazán tudták tartani a lépést. Ennek hatására a használt gépek értéke jelentősen megugrott – írja a Reuters.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!

A United Airlines amerikai légitársaság bejelentette, hogy 2029-ben visszahozza a szuperszonikus sebességet a légi közlekedésbe. A vállalat összesen 15 új, a hangsebességnél is gyorsabb repülésre képes gépet rendelt a Boom-tól – írja a BBC.


2003-ban az Air France és a British Airways kivonta a forgalomból a Concorde-ot, amivel a kereskedelmi szuperszonikus repülésnek is leáldozott. Az Overture azonban 8 éven belül új korszakot nyithat. Az új szuperszonikus gépeket egy denveri vállalat, a Boom szállítja a United Airlines-nak. A biztonság alapfeltétel, így, ha ennek nem fog megfelelni az új repülő, akkor a United visszaléphet az ügylettől.

Öntsünk tiszta vizet a pohárba

Akkor beszélünk szuperszonikus repülésről, amikor egy légi jármű a hangsebességnél is gyorsabbal repül. A hangsebesség tengerszinten körülbelül 1200 kilométer per óra, ami a magassággal csökken, így például 15 000 méteren már csak 1060 kilométer per óra. Egy átlagos utasszállító gép 1060 km/h-s sebességre képes, az Overture viszont elérheti az 1805 km/h-s sebességet is. Ez azt jelenti, hogy a gép 7 óra helyett 3,5 óra alatt tenné meg a London-New York útvonalat. A Concorde ennél is gyorsabb volt a maga 2180 km/h-s sebességével.

Mi a baj ezzel?

Igazából két dolog van, ami aggodalomra adhat okot. Az egyik a sebességgel járó hangrobbanás. Érdekességképp megjegyezzük, innen ered a gyártó neve is, a hangrobbanás angolul „sonic boom", így kézenfekvő volt a Boom nevet adni a vállalatnak. Mivel elég zavaró, amikor a hétköznapokat hangrobbanások szabdalják szét, így a United ígéretet tett arra, hogy csak a nyílt vizeken kapcsolnak szuperszonikus fokozatra a pilóták. Így lakott területen, illetve le- és felszálláskor nem kell aggódni a túlzott zajhatás miatt.

A másik probléma az üzemanyagfogyasztás. Ahogy a Boom kereskedelmi vezetője, Kathy Savitt fogalmazott, a nagyobb erőhöz több üzemanyag kell. Ettől függetlenül arra számít a szakember, hogy az Overture teljesen karbonsemlegesen fog működni.

A Boom elképzelései szerint a környezetvédelem jegyében az új gépek bioüzemanyaggal működnének. Dr. Guy Gratton, a Cranfield Egyetem repülési és környezetvédelmi docense szerint ehhez nagyon sok minden alapul szolgálhat, a mezőgazdaságban keletkező úgynevezett hulladék állati zsírtól kezdve egészen a speciális, kifejezetten erre a célra termesztett, nagy energiatartalmú növényekig. A probléma ezzel csak az, hogy a világgazdaság még nagyon messze van attól, hogy ki tudja szolgálni az egész iparágat megfelelő mennyiségű biodízellel. A Boom szerint azok a technológiai folyamatok (power-to-liquid) jelenthetik a megoldás, melyek során valamilyen megújuló energiaforrást használnak arra, hogy folyékony üzemanyagot állítsanak elő.

Van erre igény?

A Concorde példájából kiindulva, igen, van. Persze valószínűleg nem az átlagos fizetésből élők használják majd az új Overture gépeket. A szuperszonikus járatokra egy jegy jellemzően többe kerül, mint egy átlagos utasszállító repülőgép első osztályára. Valószínűleg a United is a vagyonosabb üzletemberekre fog építeni. Ettől függetlenül a Boom szerint akkor is sikeres lehet a projekt, ha átlagos business-class áron kínálnák a jegyeket. Ezt majd a United eldönti, még van rá pár éve. A Boom darabonként 200 millió dolláros áron értékesíti a gépeket a United-nek.

Friss

Fotó: Unsplash

Baromfi telepítés: ne bukd el a támogatást!

Szakmai ajánlásban foglalta össze a Baromfi Termék Tanács (BTT) a szülőpárállományok és a tenyészbaromfik maximális telepítési sűrűségi értékeit, amelyekre az állatjóléti támogatás igénybevételéhez van szükség.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!