Szeptember 18. óta a VÉDA kamerarendszer nemcsak a gyorshajtást, de a biztonsági öv használatát is figyeli – és már pusztán a felvételek alapján is automatikusan bírságot szab ki a rendőrség - derül ki a Hóvége.hu cikkéből.
 

Egyáltalán nem utazunk biztonságosan

A rendszer az úgynevezett objektív felelősség elve alapján működik, vagyis a büntetést alapértelmezetten a jármű üzembentartója kapja, függetlenül attól, hogy ki vezette az autót. A tulajdonos csak akkor mentesül, ha nyilatkozatban megnevezi a tényleges sofőrt.

A szigorításra azért volt szükség, mert a magyar autósok jelentős része még mindig nem köti be magát: a legutóbbi ROADPOL-ellenőrzés során például a 30 ezer vizsgált járműből több mint 8 ezerben utaztak öv nélkül.

A biztonsági öv márpedig életet menthet: a kutatások szerint 50–60%-kal csökkenti a súlyos sérülések és halálesetek kockázatát. Ennek ellenére 2024-ben több mint ezer ember sérült meg, és 92-en vesztették életüket amiatt, hogy nem voltak bekötve.

A statisztikák szerint Magyarországon az első ülésen ülők 88 %-a, a hátsó utasok 57 %-a használja a biztonsági övet, de a legszomorúbb, hogy a teljesen védtelen gyerekek közül 10-ből átlagosan 4 az, aki megfelelő védelem nélkül vesz részt a közlekedésben.
 

A sofőrt veszik elő mindenért

Az objektív felelősséget érvényesítő szabályozás értelmében lakott területen belül 20 ezer, azon kívül 30 ezer, míg autóúton és autópályán 40 ezer forintos bírságot eredményez az övhasználat elmulasztása az üzembentartónak. A bírság minden egyes utasra külön-külön vonatkozik, tehát több bekötetlen utas esetén összeadódik az összeg.

Példa: ha egy négyfős társaság bekötetlen övvel közlekedik, és mindhárom útszakaszon (bel-, külterület, autópálya) készül róluk felvétel, akár 360 000 forintos büntetés is érkezhet.

Ezen kívül ha a sofőrt lakott területen érik ezen a szabálytalanságon, akkor 3, azon kívül 5 büntetőponttal szankcionálják - írtuk korábban.