Szeptember 18. óta a VÉDA kamerarendszer nemcsak a gyorshajtást, de a biztonsági öv használatát is figyeli – és már pusztán a felvételek alapján is automatikusan bírságot szab ki a rendőrség - derül ki a Hóvége.hu cikkéből.
A rendszer az úgynevezett objektív felelősség elve alapján működik, vagyis a büntetést alapértelmezetten a jármű üzembentartója kapja, függetlenül attól, hogy ki vezette az autót. A tulajdonos csak akkor mentesül, ha nyilatkozatban megnevezi a tényleges sofőrt.
A szigorításra azért volt szükség, mert a magyar autósok jelentős része még mindig nem köti be magát: a legutóbbi ROADPOL-ellenőrzés során például a 30 ezer vizsgált járműből több mint 8 ezerben utaztak öv nélkül.
A biztonsági öv márpedig életet menthet: a kutatások szerint 50–60%-kal csökkenti a súlyos sérülések és halálesetek kockázatát. Ennek ellenére 2024-ben több mint ezer ember sérült meg, és 92-en vesztették életüket amiatt, hogy nem voltak bekötve.
A statisztikák szerint Magyarországon az első ülésen ülők 88 %-a, a hátsó utasok 57 %-a használja a biztonsági övet, de a legszomorúbb, hogy a teljesen védtelen gyerekek közül 10-ből átlagosan 4 az, aki megfelelő védelem nélkül vesz részt a közlekedésben.
Az objektív felelősséget érvényesítő szabályozás értelmében lakott területen belül 20 ezer, azon kívül 30 ezer, míg autóúton és autópályán 40 ezer forintos bírságot eredményez az övhasználat elmulasztása az üzembentartónak. A bírság minden egyes utasra külön-külön vonatkozik, tehát több bekötetlen utas esetén összeadódik az összeg.
Példa: ha egy négyfős társaság bekötetlen övvel közlekedik, és mindhárom útszakaszon (bel-, külterület, autópálya) készül róluk felvétel, akár 360 000 forintos büntetés is érkezhet.
Ezen kívül ha a sofőrt lakott területen érik ezen a szabálytalanságon, akkor 3, azon kívül 5 büntetőponttal szankcionálják - írtuk korábban.
Olvasd el ezt is!