A fiatalságnak is vannak hátrányai, az öregedéssel pedig több pozitívum járhat

Régóta állítják az orvosok és számos kutató, hogy a túlzott, hosszú távú alkoholfogyasztás nagyon káros lehet az egészségre. A legújabb kutatások azonban árnyalják ezt a képet.


Nem mindegy, milyen korban fogyasztunk alkoholt

A Global Burden of Disease tanulmány alapján sajátosságok jellemzik az alkoholfogyasztás hatásait aszerint, hogy a fogyasztók milyen korban vannak. Eszerint a fiatalságnak is vannak hátrányai, az öregedéssel pedig több pozitívum járhat – írja a Magyar Mezőgazdaság.

Megdöbbentő lehet, de a kutatás szerint a negyvenes éveikben járók könnyebben megbirkóznak az alkohol negatív hatásaival, mint a húszas éveiket taposók. Tehát leginkább a 40 év alattiakra van rossz hatással az alkohol. Viszont a 40 év felettiek – ha korábban nem éltek stimulánsokkal, és egészséges életmódot folytattak - kevesebb kedvezőtlen következményt tapasztalnak az alkoholfogyasztás után.

Mindemellett a vizsgálat arra is rámutat, hogy mérsékelt alkoholfogyasztással csökkenthető a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a cukorbetegség kialakulásának esélye. A tanulmány a kockázatokat elemezve nem talált jelentős különbségeket a nemek között.

Rengeteg alkohol fogyott

A NielsenIQ vizsgálata szerint Magyarországon a lakosság 124 milliárd forintot költött gyomorkeserűre, vodkára, whiskykre, pálinkákra, likőrökre, vermutokra, rumokra, ginekre és brandykre az üzletekben 2020. decembere és 2021. novembere közötti. Anyagilag ez 18 százalékos növekedést jelent 12 hónap leforgása alatt. Ezzel párhuzamosan az említett alkoholokból az értékesített mennyiség is nőtt, minegy 12 százalékkal 219 ezer hektoliterre.

Az adatokból az látszik, hogy nagyon népszerűek a gyomorkeserűk és a vodkák. Előbbire több mint 34 milliárd folyt ki az üzletekben (ez anyagilag 19, hektoliterben 13 százalékos növekedés 12 hónap alatt), amíg az utóbbira 31 milliárdot költöttünk (ez 15 százalék többletkiadást és 11 százalékos mennyiség-növekedést jelentett egyetlen év alatt).

Érdemes lehet külön kiemelni a ginfogyasztási adatokat. Az adott időszakban mintegy 53 százalékkal többet fizettünk érte, valamit 39 százalékos mennyiségi gyarapodást is mutatott a statisztika. Betudható ez annak, hogy a fiatalok körében az utóbbi időben nagyon népszerűvé vált a gin-tonik koktél.

Minden termékcsoportban a gyártói márkák voltak a meghatározók, nagyjából a forgalom négyötödét adták. Az üzletek sajátmárkás termékei között a ginek voltak a legnépszerűbbek, az eladások 30 százaléka ebből a kategóriából származott.

Fontos lehet megemlíteni, hogy ez a statisztika csak a kiskereskedelmi forgalomban árult termékeket tartalmazza. Nincs benne a vendéglátóhelyes értékesítés és az otthoni pálinkafőzésből származó fogyasztás sem.


The Conversation

Ne hagyd ki!