Nagyjából 18 százalékkal több égetett szeszt vásároltunk tavaly, mint egy évvel korábban, csupán a hazai kiskereskedelemben. Ez az összeg tehát nem tartalmazza például a vendéglátóhelyeken történő fogyasztást, vagy a házi pálinka mennyiségét sem.
Rengeteg alkohol fogyott
A gyomorkeserűk, vodkák, whiskyk, pálinkák, likőrök, vermutok, rumok, ginek és brandyk kiskereskedelmi forgalmát vizsgálta meg a NielsenIQ hazánkban a 2020. decembere és 2021. novembere közötti időszakban. Eszerint 124 milliárd forintot költöttünk csupán ezekre az égetett szeszekre az üzletekben. Anyagilag ez 18 százalékos növekedést jelent 12 hónap leforgása alatt. Ezzel párhuzamosan az említett alkoholokból az értékesített mennyiség is nőtt, minegy 12 százalékkal 219 ezer hektoliterre – írja az mfor.hu.
Az adatokból az látszik, hogy nagyon népszerűek a gyomorkeserűk és a vodkák. Előbbire több mint 34 milliárd folyt ki az üzletekben (ez anyagilag 19, hektoliterben 13 százalékos növekedés 12 hónap alatt), amíg az utóbbira 31 milliárdot költöttünk (ez 15 százalék többletkiadást és 11 százalékos mennyiség-növekedést jelentett egyetlen év alatt).
Érdemes lehet még külön kiemelni a ginfogyasztási adatokat is. Az adott időszakban mintegy 53 százalékkal többet fizettünk érte, valamit 39 százalékos mennyiségi gyarapodást is mutatott a statisztika. Betudható ez annak, hogy a fiatalok körében az utóbbi időben nagyon népszerűvé vált a gin-tonik koktél.
Ennyivel több alkohol megy el
Az említett három szeszen kívül a többi égetett szeszre vonatkozó statisztikákat is közöljük:
Whiskyre 18,5 milliárdot költöttünk, ami 21 százalékos növekedés, valamint 17 százalékos többlet hektoliterben nézve.
Pálinkára 14 milliárd forintot fordítottunk, ami 14 százalékos többletet jelent, valamint az ital mennyiségét tekintve 10 százalékos a növekedés.
Likőrökre több mint 9,5 milliárd ment el, ami költségekben (a pálinkához hasonlóam) 14 százalékos növekedés, mennyiségben pedig 10 százalékos többlet.
Rumra 4,5 milliárdot költöttünk, ami értékben 19, mennyiségben 13 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Brandyre 5,5 milliárd ment el, ami kiadásra 17 százalékos növekedés, italmennyiségre pedig 12 százalékos többlet.
Vermutféléket vásároltunk a legkevesebbet. Azokra nagyjából 2 milliárd forintot költöttünk, a kiskereskedelemben, így értékben 12 százalékkal, mennyiségben 6 százalékkal nőtt ennek is a piaca.
Minden termékcsoportban a gyártói márkák voltak a meghatározóak,nagyjából a forgalom négyötödét adták. Az üzletek sajátmárkás termékei között a ginek voltak legnépszerűbbek, az eladások 30 százaléka ebből a kategóriából származott.
Fontos továbbá megemlíteni azt is, hogy ez a statisztika csak a kiskereskedelmi forgalomban árult termékeket tartalmazza. Nincs benne a vendéglátóhelyeken történt értékesítés és az otthoni pálinkafőzésből származó fogyasztás sem.