Generációváltás a konzervgyárakban
Fotó: Unsplash

Generációváltás a konzervgyárakban

Magyarország két meghatározó, az élelmiszeriparban komoly múlttal rendelkező családi vállalkozásának segített zökkenőmentessé tenni a generációváltást az MFB csoporthoz tartozó Hiventures. Hogyan sikerült?


Mindkét társaság itthon termelt friss zöldségekre és gyümölcsökre alapozza tevékenységét, termékeiket tartósítószermentesen, kizárólag természetes nyersanyagok felhasználásával készíti és főként az EU piacán értékesíti. A tulajdon és az operatív irányítás átadásával járó restrukturálási folyamat a Szatmári Konzervgyár Kft. és az EKO Konzervipari Kft. esetében egyaránt vadonatúj menedzsmentszemléletet és megerősödött tőkeszerkezetet eredményezett. A kétmilliárd forint összértéket meghaladó befektetések ugyanakkor annak lehetőségét is elérhető közelségbe hozták, hogy a vállalkozások a lehetséges szinergiákat kihasználva lépjenek fel és növeljék jelenlétüket mind a tevékenységük döntő részét kitevő exportpiacokon, mind a belföldi áruházak polcain.

A tervek szerint mindkét, együttesen közel 20 milliárd forint árbevétellel működő élelmiszerfeldolgozó cég exportvolumeneinek növelését is lehetővé teszi mostantól, hogy a Hiventures meghatározott időre szóló tulajdonrészt szerzett a Szatmári Konzervgyár Kft-ben és az EKO Konzervipari Kft-ben. A tőkealapkezelő nagyvállalatokat, valamint kis- és középvállalatokat célzó tőkefinanszírozási programjaiban résztvevő két céget ugyanis alapvetően a rendkívül eredményes külpiaci irányultság kapcsolja össze.

A szatmári és hajdúsági tájkörzetben termesztett, tartósítószermentesen feldolgozott gyümölcs- és zöldségfélékben, befőttekben és savanyúságokban erős Szatmári Konzervgyár Kft. „Rege" márkája a magyar fogyasztók körében etalon. Emellett a gyár termékeinek több mint 70 százalékát a határokon kívül értékesíti, az Európai Unió egyik meghatározó szállítója saját termékei piacán, melyek közül a csemegekukorica mellett a csemegeuborka és a meggybefőtt emelkedik ki leginkább. Ugyancsak 70 százalék körüli exportmutatóval dolgozik a főként csemegekukorica- és borsókonzervekről ismert EKO Konzervipari Kft. A Nyíregyházán működő vállalkozás évtizedek során bizonyított mezőgazdasági partnereivel termelteti meg a nyersanyagot, többségében a város 50 kilométeres körzetében. Az EKO márkanevei közül legjobban ismert brand a „Nagymama lekvárja", ami évtizedekkel ezelőtt szerezte népszerűségét és azóta is kedvelt a fogyasztók körében.

A tranzakciók során közös tulajdonosi csoportba került két konzervgyárnak a múltja is közös, hiszen korábban közel 25 éven keresztül a Nyírségi Konzervipari Vállalat részeként dolgoztak együtt.

​Szép eredmények családi tulajdonban

A két céget az is összeköti, hogy mindkettő magyar családi tulajdonban fejlődve jutott el a mostani szintre, s hogy mindkét tulajdonosi körben nagyjából azonos időben érett be a szándék a változtatásra. „Egy generációváltás még akkor is gondos és alapos előkészítést igényel, ha teljesen világos, ki és mikor fogja átvenni a stafétabotot" – állítja Katona Bence, a Hiventures vezérigazgatója, aki szerint „fontos, hogy ha tulajdonosváltásra kerül sor valamely érett hazai cég életében, az abban rejlő értékes eszköz, legyen szó gyártósorról, termelőkapacitásról, márkanévről és természetesen a humán erőforrásról, olyan magyar menedzsment kezébe kerüljön, akik szaktudásuk és tapasztalatuk révén képesek tovább vinni a vállalkozás hagyományait, innovációk révén fejlesztve is azt. Hisszük, hogy a Hiventures résztulajdonlása mellett olyan többségi tulajdonban lévő szakemberek viszik tovább a Szatmári Konzervgyár Kft-t és az EKO Konzervipari Kft-t egyaránt, akik a piac minden kihívásának képesek lesznek kiválóan megfelelni."

A vezérigazgató szerint egy stabil piaccal rendelkező, érett vállalat tulajdonosváltásában a restrukturálás legalább annyira lényeges, mint a generációváltás: „a vérfrissítés a vadonatúj menedzsmentszemlélet mellett megerősödött tőkeszerkezetet hoz, ami új lendületet adhat egy kellően stabil és virágzó cégnek is, új lehetőségek sorát nyitva meg előtte".

A Szatmári és az EKO esetében a Hiventures belépésével lezajlott restrukturálás egyebek mellett azzal jár, hogy a létező kapacitásokra alapozott termékfejlesztésben nagyobb hangsúlyt kapnak azok az irányok, amelyekben a magyarországi termelés versenyelőnyben van az unióval szemben. Ilyen a bio termékvonal, a meggy és a csemegeuborka.

A Hiventures két független üzletember, Medveczky Péter és Mihályi Botond, koncepcióját támogatta a befektetése során, akik számos elképzeléssel vágtak bele a konzervgyártásba. Elmondásuk szerint „eltérő, de egymást jól kiegészítő erősségei és adottságai vannak a két konzervgyárnak: a Szatmári Konzervgyár Kft. „Rege" márkaneve erős helyi beszállítói és munkaerő bázissal rendelkezik a savanyúságok és befőttek termékcsaládjában, az EKO Konzervipari Kft. pedig főleg a nagyvolumenű gyártáshoz birtokol kellő termelőbázist és gyártási infrastruktúrát".

Az új tulajdonosok komplex fejlesztéseket tűztek ki célul, melyek a nyersanyagtermelői bázis megerősítésétől a gyártási technológia modernizálásán keresztül egy erős regionális márka kifejlesztéséig terjednek. „Biztosak vagyunk benne, hogy növelni tudjuk a volument, korszerűsíteni tudjuk a termékportfoliót, így tudatosan építjük a gyárak ismert márkáinak piaci részesedését. Céljaink eléréséhez a kitartó munka mellett megfelelő finanszírozási háttér is szükséges volt, melyhez tökéletes partnert találtunk a Hiventures-ben" – fejtették ki a tulajdonosok.

A két társaság tevékenységének összehangolása hosszú folyamat. „Pontosan feltérképezzük mindkét cég működésének erősségeit, szinkronizáljuk a célkitűzéseket és a szükséges erőforrásokat közösen biztosítjuk majd. Ehhez át kell gondolnunk és újra kell építenünk az üzleti folyamatokat, a gyártás és raktározás ideális helyszínétől kezdve az ezek működését lehetővé tevő informatikai rendszerekig" – tette hozzá Medveczky Péter és Mihályi Botond. Tekintettel a munka nagyságrendjére, a két üzletember hosszútávra tervez. A beszállítói és értékesítési partnerekkel tartósan kívánnak együttműködni, emellett keresik az új lehetőségeket is mind a régióban, mind a Hiventures portfoliójában megtalálható társaságokkal. Hisznek abban, hogy folyamatos fejlesztés révén egy tradicionális iparágnak is attraktív jövőkép biztosítható.

​Bekapcsolódás a Hiventures-portfólióba

Legalább ilyen fontos a két új befektetés bekapcsolódása a tőkefinanszírozási programjait már ötletfázistól egészen a nagyvállalatokig biztosító tőkealapkezelő portfóliójának életébe. „2017-es indulásunk óta közel 38 milliárd forint értékben folyósítottunk tőkét, ezzel 350 vállalkozásnak nyújtottunk már segítséget termékfejlesztéshez, növekedéshez, hazai és nemzetközi piacra lépéshez. Startupoknak és kkv-knak szóló tőkefinanszírozási megoldásaink után 2020-ban elindítottuk a nagyvállalati befektetések megvalósítását is lehetővé tevő InvestPRO üzletágunkat, melynek első ékköve a Szatmári Konzervgyár Kft.-vel megvalósuló közös jövő" – von mérleget Katona Bence.

A Hiventures portfoliójában számos élelmiszeripari és ahhoz kapcsolódó befektetés akad a csomagolás, a szállítmányozás vagy a technológiai innovációk terén. Ezekre alapozva a vezérigazgató szerint virágzó együttműködések jöhetnek létre a startupok, illetve a nagyvállalatok és kkv-k között. Akár úgy, hogy az érett stádiumban lévő cég közvetlenül fektet be a startupba, akár úgy, hogy saját partnerei körében, saját piacain segíti stratégiai együttműködés kialakításában a feltörekvő vállalkozást, mellyel természetesen maga a nagyvállalat is piaci versenyelőnyt hordozó ötletekhez juthat.

A Szatmári és az EKO esetében ugyanakkor Katona Bence jól járható útnak gondolja azt is, hogy a két cég tudatosan él a működésükből fakadó szinergiákkal. Akár úgy, hogy összefogva és komolyabb erőt képviselve lépnek be még meg nem hódított piacokra, akár úgy, hogy egymás létező kapcsolatait használva vetik meg erősebben a lábukat meglévő piacokon. „A lényeg a kölcsönös előnyökben és az értékteremtésben rejlik" – hangsúlyozza a vezérigazgató.

Ne hagyd ki!