Komoly háború törhet ki az Apple és a Facebook között. A tét óriási: melyik gigavállalkozás uralja a kiterjesztett valóságot?


A Terminátor szeme

A virtuális valóságról (angolul: virtual reality, rövidítve VR) azaz a számítógéppel létrehozott mesterséges világról sokan hallottak. A kiterjesztett valóság (angolul: augmented reality, röviden AR) valahol félúton van a valóság és a virtuális valóság között, hiszen akkor beszélünk róla, ha mondjuk egy mobiltelefon kamerája vagy egy speciális szemüveg segítségével a valóságos környezetet virtuális elemekkel (képek, adatok, tárgyak stb.) egészítjük ki. Pont úgy, mint amikor az embervadász robot szemével látjuk a világot a Terminátor filmekben.

Vita egy szemüveg miatt?

A kiterjesztett valóság megjelenítéséhez tehát valamilyen plusz eszköz kell. Épp emiatt feszül egymásnak az Apple és a Facebook. Mindkét társaság gőzerővel dolgozik ugyanis a saját AR szemüvegén és egyikük sem szeretné segíteni a másik „kütyüjének" a sikerét. A két óriáscég eddig békésen elvolt egymás mellett. Az Apple-nek szüksége volt a Facebook által fejlesztett alkalmazásokra, a Facebooknak meg az Apple felhasználóira. Ráadásul mindkét cég másból szerezte a bevételét. Az Apple drága kommunikációs eszközöket gyárt, cserébe védi vevői magánéletét. A Facebook ellenben ingyenes kommunikációt kínál, amiért felhasználói adataikkal fizetnek.

Mérgezett alma

Az évek óta tartó békességnek azonban vége. Az Apple tulajdonosok pontosan tudják, bármilyen alkalmazást csak az App Store-on keresztül tölthetnek le a telefonjukra. Ahhoz pedig, hogy bármilyen szolgáltató bekerülhessen ide, árbevételének 30 százalékát át kell engednie az Apple-nek. Ráadásul az almás társaság saját alkalmazásait előnyben részesíti mások megoldásaival szemben. Jó példa erre a Spotify esete. Mikor zenehallgatásról volt szó, ez a zeneszolgáltató volt a legnépszerűbb az Apple ügyfeleinél is. Aztán jött az Apple Music és a Spotify ma már csak a negyedik.

Veszélyben az ingyenes internet?

A Facebook nem szeretne így járni. Így aztán mikor híre jött, hogy az Apple operációs rendszerének az iOS 14-nek a frissítésekor megkérdezte a felhasználóit, hogy engedik-e, hogy a Facebook kövesse tevékenységüket más társaságok applikációin keresztül, a Facebooknál betelt a pohár. A közösségi oldal fizetett újsághirdetésben jelezte: szembeszáll az Apple kisvállalkozókat elnyomó magatartásával szemben, amely az ingyenes internethasználatot veszélyezteti.

Bagoly mondja verébnek!

Persze a Facebookot sem kell félteni. Az alkalmazás a Google-el karöltve kisajátította a hirdetései piacot. A vállalkozások zöme ma már elképzelni sem tudja tevékenységét Facebook és Google hirdetések nélkül. A manőver azonban túl jól sikerült, egyre több országban vetődik fel az ötlet: fel kell számolni a két cég monopolhelyzetét.

Friss

Mercedes vagy Ferrari, Tesco vagy Lidl? Így választottak a netezők


Tavaly az autómárkák mozgatták meg legjobban az online közösséget, a szépségápolásban a fórumokon volt a legtöbb bejegyzés, a koronavírus hozta korlátozások miatt pedig megnövekedett az internetes párbeszéd az élelmiszerboltok körül. A magyar online közönség véleményét mérő Social Index 6 kategóriában, 338 márka kapcsán kutatta az internetezők véleményét.

A 2020-as Social Index rangsorának felépítésénél a márkákat egymáshoz viszonyított online jelenlétük minősége mentén súlyozta a SentiOne, egyrészt a hozzájuk kapcsolódó tartalmak mennyiségét, másrészt azok érzelmi hátterét is figyelembe véve.

Forma 1 és Mercedes

Az autómárkák a legkedveltebb kategória, azaz a legnagyobb internetes párbeszéd itt tapasztalható a SentiOne elemzése szerint. A tavalyi Social Index győztese ebben a csoportban a Ferrari volt, amely viszont idén a Mercedes és a BMW mögött végzett, a harmadik helyen. Az Audi lecsúszott a dobogóról, a Tesla viszont tartotta az ötödik helyezést. .

Cserélt a Tesco, Lidl és Spar

Az élelmiszerbolt kategória tavalyi dobogósai helyet cseréltek, a Tesco második helyről az élre váltott, a Spar a harmadik helyre csúszott, a bronzérmes Lidl pedig idén második lett a versenyben. A 2020-as évben az élelmiszervásárlás a második kedvenc témája volt a netezőknek, idén a férfiak is nagyobb számban csatlakoztak a párbeszédhez, amely főleg a Facebookon és website-okon zajlott. Az első ötbe került még az Aldi és a Penny, a Manna lánc kikerült a TOP10-ből, helyére a Reál lépett.

Édesszájúak versenye

A Nasi kategóriában 66 márkát elemeztek a SentiOne szakemberei, ezek között több sós nassolni való is volt, de az első tízbe kizárólag édességek kerültek be, és a korábbi évekhez hasonlóan töretlenül vezet a Nutella. A 2020-as évben öt helyet ugorva szorongatta meg a második helyezett Lindt, a márka kapcsán az említések 85 százaléka volt pozitív. A Bounty és a Boci helyére a Nestlé és a Cserpes lépett a legjobb 10-be, a Túró Rudi viszont stabilan tartotta a helyét a TOP5-ben.

Cipők, sportmárkák

A NIKE idén is megnyerte a divat kategóriát, legnépszerűbb tartalmai a cipőkről szóltak. A legnagyobb elérést a márka a Deichmann cipőbolt Facebook oldalán keresztül kapott, de a legkedveltebb bejegyzés a Glamour Hungary oldalán született egy NIKE reklám kapcsán. A második és harmadik helyezett sportmárka, az Adidas és a Puma is tartotta előző Social Index során megszerzett pozícióját. A kategória első tíz helyezettje között idén először szerepel két magyar márka, a Süel és az Amnesia.

Szépségápolás

Ez a kategória az egyetlen, amelyben az internetezők a fórumokon osztják meg leginkább a gondolataikat, de népszerűek az Instagram bejegyzések és a videós tartalmak is a témakörben. Ebben a kategóriában volt az 2019-es indexhez képest a legtöbb mozgás, a tavalyi győztes L'Oréal a negyedik helyre csúszott, a Rossmann vette át a helyét. Az első tízbe viszont bekerült a Vichy, a Lush, a Bioderma és az Isana is.

Bankok

A legkevésbé népszerű kategória az online bejegyzések szerint a bankok, ahol első az OTP. Tavaly a legtöbb és legpozitívabb említést az OTP bank kapta, köszönhető ez részben az általa szponzorált OTP ligának és a Simplepay fizetési rendszernek is.

Ne hagyd ki!