A Nasdaq logója

13 milliárd dollárra árazták be az elektromos járművek gyártását tervező Arrival-t a Nasdaq-on, ezzel meg is született a brit tech-cégek történetének valaha volt egyik legnagyobb értékű tőzsdére lépése.


A korábban orosz kommunikációs miniszterhelyettesként és távközlési iparmágnásként is sikeres Gyenyisz Szverdlov 2015-ben alapította a brit székhelyű Arrival-t. Szerencsére pont volt 450 millió dollárja, amit erre be tudott áldozni, így eleinte nem volt szüksége befektetőkre. 2020-ban viszont elérkezett az idő, ekkor ugyanis 300 millió dollárt pumpáltak a cégébe olyan befektetők, mint a BlackRock, a Hyunday Motor, és Oroszország egyik leggazdagabb embere, Vlagyimir Potanyin. Tőzsdére lépésüket a CIIC Merger Corp biankó vállalattal való összeolvadás tette lehetővé, amit a szuperhősöket is menedzselő Marvel Entertainment egykori vezérigazgatója, Peter Cuneo vezet.

Mit tud a cég?

Attól függetlenül, hogy ilyen nagy értékkel és ekkora felhajtással léptek tőzsdére, még egyetlen járművet sem dobtak piacra. Idejük és energiájuk nagyrésze arra ment el, hogy kifejlesszenek egy kereskedelemi célra szánt, zéró-emissziós járművet, amely olyan anyagokból készül, ami a vállalat szerint olcsóbb és könnyebb, mint az acél. Sikerrel jártak, ráadásul minden járműtervük a vásárlói igényekhez mérten teljesen személyre szabható.

Tavaly októberben 10 ezer darabos megrendelést kaptak a United Parcel Service-től, amit nagy valószínűséggel újabb tízezres megrendelés fog követni egy 1,2 milliárd dolláros üzletben. A cég ezen kívül a brit First Bus vállalattal közösen elektromos buszokat tervez piacra dobni, melyekkel egyelőre csak az Egyesült Királyság utcáin találkozhatnánk.

A vállalat becslése szerint az általuk célba vett piac értéke 280 milliárd dollár. 2023-ra már pozitív pénzügyi eredményeket terveznek, 2024-re pedig 4 milliárd dolláros adózás előtti nyereséget vizionálnak.

Minigyárak 

Ahelyett, hogy gyár-monstrumokat építenének, az Arrival vezetői abban látják a sikerük kulcsát, hogy úgynevezett minigyárakat hozzanak létre, azokból viszont minél többet.

A világon több mint 560 város van, ahol a lakosság száma meghaladja az 1 millió főt. Minden ilyen városnál építhetnék egy minigyárat, ahol az általunk gyártott járművek az adott helyszín igényeire vannak kialakítva. Olyan szinten skálázható lenne ez a modell, mint a McDonald's vagy a Starbucks esetében

- nyilatkozta Gyenyisz Szverdlov.

Jelenleg kettő gyáruk van, de 2024-re ezt a számot a mostani tőkenövekedés segítségével 31-re akarják növelni.

A decentralizált gyártási megközelítés több előnnyel is jár: egyrészt lehetővé teszi számukra, hogy villámgyorsan reagáljanak a megrendelői igények változásaira, másrészt a termelési költségeiket így 50 százalékkal olcsóbban ki tudják gazdálkodni, mint a versenytársaik. Ezzel már olyan árakat tudnak megközelíteni, melyeket a hagyományos meghajtású járműveknél tapasztalhatunk.


Ne hagyd ki!