Nem minden tantárgyat tartanak feleslegesnek a diákok

A diákok pénzügyi tudatosságra nevelése nem régóta jellemzi a magyar közoktatást, holott az iskolások szívesen tanulnak róla, hogy hogyan kell bánni a pénzzel. Manapság alapítványok is segítik az ilyen képzésekben az iskolákat.


Szívesen tanulnak a pénzről a diákok

Tízből kilenc magyar diák tanulna meg a pénzzel bánni az iskolában a Pénziránytű Alapítvány felmérése szerint (a 2008-ban létrejött szervezet alapítói a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Bankszövetség és a Diákhitel Központ). Ezért már a kisiskolásokat érdemes megismertetni a fizetőeszköz szerepével, a munkával való összefüggésével, valamint a tervezés és a megtakarítások fontosságával. A nagyobbak megtanulhatnak költségvetést készíteni, pénzügyi döntéseikben céljaiknak megfelelően választani, valamint fel lehet őket készíteni a bankszámla- és bankkártyaválasztásra is – írja a VG.

A középiskolásoknak különösen fontos az ilyen oktatása, hiszen a diákmunkával és az ösztöndíjjal ők saját jövedelemre is szert tehetnek, így a mindennapok részévé válhatnak a pénzügyi döntések. Náluk a hosszabb távú tervezésre, az öngondoskodás alapjaira, a hitelek adta lehetőségekre és a pénz gyarapításának, befektetésének kulisszatitkaira érdemes fektetni a hangsúlyt. Emellett szükségük van adózási ismeretekre, és vállalkozás alapításával kapcsolatos ismeretekre. Túlnyomó többségükben ezt ők is igénylik.

Magyarországon a közoktatásban nagyjából másfél évtizede kezdődött a diákok pénzügyi tudatosságának, ismereteinek fejlesztése. Az ilyen jellegű képzések egyik kiváltója az a felismerés volt, hogy ha a kétezres években a devizahitelek felvételekor az ügyfelek pontosan tudták volna, milyen árfolyamkockázatokkal jár ez a fajta eladósodás, később valószínűleg jóval kisebb társadalmi kört érintett volna a törlesztőrészletek elszállása.

A pedagógusokat is képezni kell

Egy tavalyi számvevőszéki kutatás a tanárok pénzügyi tudatosságát is felmérte. A felmérés szerint nekik több mint a 90 százalékuk tartotta fontosnak a pénzügyi nevelést. Azonban az eredmények arra is rámutattak, hogy a pedagógusok pénzügyi tudatosságának a szintje jelentősen összefügg azzal, hogy részt vettek-e a témában szakmai és módszertani képzéseken. Az alapítvány véleménye az, hogy az eredmények értelmében fontos a tanárok oktatása is. Ők maguk több ezer fő szakmai és módszertani fejlődését támogatták a diákoké mellett.

Meggyőződésünk, hogy az edutainment, azaz a szórakozva oktató, gyakorlatias tudásátadás a leghatékonyabb a 21. században. Ennek szellemében az iskolák által idén összesen 60 ezer példányban megrendelt akkreditált általános és középiskolai tankönyveink, a Küldetések a pénz világában, valamint az Iránytű a pénzügyekhez – a köznevelésben elsőként – kiterjesztettvalóság-, azaz AR-megoldásokkal teszik élvezetessé a tanulást. Tankönyveink mellett a pénzügyi ismeretek iskolai integrálását segítik az intézményekbe összesen több mint félmillió példányban eljuttatott tantárgyi munkafüzetek és kiadványok

- tájékoztatott az alapítvány.


The Conversation

Ne hagyd ki!