A járványban kiugróan sokan kezdtek oktatási, azon belül is a nyelvtanulást segítő appokat használni. És bár a piac egyre telítettebb, kiélezett versenyről nem igazán beszélhetünk. A Duolingo ugyanis toronymagasan vezet.
Letöltések
Bár a Duolingo viszonylag késői belépőnek számít, mégis villámgyorsan sikerült belopnia magát a felhasználók szívébe. Korunk egyik legnépszerűbb és legnagyobb nyelvtanulási applikációjáról van szó, amelyet a világon már 500 millióan töltöttek le, és több mint 40 millió aktív havi felhasználóval rendelkezik. Az alkalmazás különlegessége abban rejlik, hogy minden kurzus a felhasználókra van szabva, még ha ezt elsőre nem is veszi észre mindenki. A szoftver algoritmusa felméri, hogyan teljesítenek az emberek, az adatok alapján pedig olyan kérdésekkel bombázza a „diákokat", amelyekre valószínűleg 80 százalékos pontossággal tudnak válaszolni. Ezáltal sikerélményük lesz, és nem megy el a kedvük a tanulástól. Az app figyelembe veszi azt is, hogy milyen anyanyelvű ember milyen idegen nyelvet szeretne tanulni, ami alapján meghatározza, hogy az adott egyén számára mi a legmegfelelőbb módja az új nyelv elsajátításának.
Piaci dominanciáját remekül tükrözik a letöltési adatok. A Duolingo után a HelloTalk büszkélkedhet a legjobb eredménnyel, számszerűsítve 145 millió letöltéssel. Ismét megemlítjük, a Duolingo 500 millióval foglalja el az első helyet. A harmadik helyen a Bussuu áll 100 millióval, őt követi a Memrise és a Tandem.
Jövedelmezőség
Bevételek terén már más a helyzet. Ne feledjük, a Duolingo alapvetően ingyenes szoftver, felhasználóinak csupán öt százaléka fizet elő a prémium szolgáltatásokra, ami a cég bevételeinek 75 százalékáért felel. A maradék 25 százalék hirdetésekből folyik be. A Babbel már nem ilyen nagylelkű az emberekkel, ez viszont az üzleti eredményein is meglátszik. Közel 10 millió főt számláló előfizetői bázisával és évi 171 millió dolláros bevételével a Babbel jelenleg a legjövedelmezőbb nyelvtanulási app a piacon. Elemzők szerint a Duolingo év végére ezen a listán is átveheti a vezető helyet. Jövedelmezőség terén a többi app jelentősen le van maradva az éllovasoktól.
Töretlen népszerűség
A Duolingo népszerűsége az idei adatokban is megmutatkozik. 2021 januárja és szeptembere között a nyelvtanulók 61 százaléka döntött a Duolingo mellett. A második helyen a Mondly áll kilenc, a harmadikon a Babbel hét, a negyediken a Busuu hat, az ötödiken pedig a HelloTalk öt százalékos eredménnyel.
Mit hoz a jövő?
Érdekes módon a Duolingo vezérigazgatója nem az oktatási applikációkat, hanem a TikTok-hoz és az Instagram-hoz hasonló ingyenes appokat tekinti riválisainak. Luis von Ahn úgy véli, a matematika segítségével átcsábíthatja az említett platformok felhasználóit. A napokban bejelentette, hogy 2022-ben egy új applikációt dobnak a piacra. Az app működése tükrözni fogja a Duolingo-ét, annyi különbséggel, hogy általános iskolai matematikát lehet majd rajta tanulni. Bár a Duolingo sikerei figyelemre méltóak, a nyelvoktatásról a matematikára való átállás koránt sem lesz egyszerű. Egyrészt azért, mert a matektanulás teljesen más alapokra épít, másrészt pedig azért, mert a célközönség főleg gyerekekből áll. A szakértők szerint a legjobb eredményt azzal lehet elérni, ha az app szórakoztató, rövid és játékos feladatokba csomagolja a matematikát.
Mindezek mellett a piacon már működnek sikeres, jól bejáratott matekappok, ilyen például a Mathletics és a HegartyMaths is, de a kínai fejlesztők is komoly kihívást jelentenek. Ezek az appok jellemzően először iskoláknak értékesítik a szoftvereiket, és csak a későbbiekben teszik ingyenesen elérhetővé a diákoknak. Luis von Ahn elmondta, hogy még nem döntötték el, milyen üzletpolitikát kövessenek, de annyi biztos, hogy az új platformjuk is ingyenes lesz.