Akár 170 százalékos drágulás is elképzelhető az AdBlue esetében a közeljövőben

Az orosz-ukrán háború az AdBlue üzemanyag-adalék gyártására is hatással van, hiszen Oroszország a készítéséhez szükséges ammónia és karbamid egyik legnagyobb exportőre. Az adalékanyag hiánya egyebek között a közúti szállítást is veszélybe sodorhatja.


Csökken az AdBlue gyártása

Fokozottan sújtja az orosz-ukrán háború Európában az AdBlue üzemanyag-adalék gyártását. Egyik oldalról a közelmúltban rekordszintre emelkedett a földgáz ára, emiatt kevésbé éri meg az adalék gyártása az iparág olyan fontos szereplőinek, mint amilyen a BASF német vegyipari óriás vagy a Yara International. Csupán az utóbbi vállalat két európai üzeme tavaly egymillió tonna ammóniát és 0,9 millió tonna karbamidot termelt, a gyártókapacitásuk idén azonban 45 százalékra zsugorodik. Másik oldalról pedig Oroszország is fontos ammónia és karbamid exportőr – írja a MagyarNemzet.hu.

„Az orosz kereskedelmi minisztérium felszólította az ottani műtrágyagyártókat, hogy egyelőre ne exportálják termékeiket, valamint az olyan köztes termékeket, mint a karbamid és az ammónia, mivel a szankciók miatt a kikötőkben nem áll rendelkezésre elegendő szállítási kapacitás”

- idézi a portál a Német Üzleti, Közlekedési és Logisztikai Szövetséget (BWVL).

Érik a krízis

Az Euro 6-os dízelmotoros teherautók üzemeltetéséhez van szükség AdBlue-ra, amelynek gyártásához elengedhetetlen a karbamid. A karbamidot pedig ammónia, levegő és víz szintézisével állítják elő. Ammónia készítéséhez pedig leginkább földgázt használnak, aminek ára az egekbe szökött.

A cikk szerint egyes nagyobb fogyasztók már most készletezik az AdBlue-t, hiszen feltételezik, hogy az elérhetősége csökkenni fog. A két említett gyártó mellett egyébként a horvátországi Husain és a lengyelországi Police AdBlue üzeme szintén csökkentené az anyag termelését. Emiatt előfordulhat, hogy akár 170 százalékkal is drágulni fog az adalék.

Nem csak az AdBlue okozhat problémát

Az Ukrajnában folyó háború és az Oroszország ellen meghozott szankciók egyébként számos alapanyag és alkatrész hiányát is okozzák, nehezítve az európai autógyártók termelését. Moszkva például jelentős nikkelkitermelő (a világ termelésének 10 százalékát adja) és -exportőr is.

Az öreg kontinens autóiparának egy másik problémája lehet a kábelkorbácsok hiánya, amelyek jelentős részét Ukrajnában gyártják. Az ebből fakadó alkatrészhiány érinti például a BMW-t és a Daimler-t, valamint a VolksWagen több gyárát, az utóbbihoz tartozó Porsche sportautógyártó pedig már le is állította a lipcsei üzemét.

The Conversation

Ne hagyd ki!