Autó kár statisztika
Photo by Sarah Brown on Unsplash

Nagyobb autó, nagyobb balesetveszély: itt vannak a számok

2019 óta a legkevesebb kárt okozták egymás autójában a gépjárművezetők. Minél több azonban a lóerő, annál nagyobb az esély a kisebb-nagyobb balesetre. A 245 lóerő feletti autók által okozott átlagos kár már 1 millió forint felett van.


A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss számai szerint 2023-ban csökkent a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) kárgyakorisága. Az össze járművet magában foglaló 6,23 millió kgfb-szerződés mindössze 2,18 százalékánál fordult elő, hogy a sofőr hibázott, és másoknak kárt okozott. Ilyen alacsony kárgyakoriságot eddig csak egyszer, 2019-ben mértek Magyarországon.

A 101-180 kW (137 -245 LE) motorteljesítményű és a 180 kW (245 LE) fölötti teljesítményű autóknál történik a legtöbb káreseménnyel járó baleset, ezek 2,54 százaléka volt részese olyan balesetnek, amiben a sofőrjük hibázott, és ezzel másnak kárt okozott. Minél kisebb teljesítményű egy autó, annál ritkábban vesz részt saját hibás balesetben - írja a Bank360.

Az átlagos kár 839 ezer forint

180 kW-osnál (245 lóerő) erősebb autóval tavaly 2377 balesetet okoztak ezekkel a járművekkel, öt évvel korábban, 2018-ban még alig 1700-at. Igaz az arány csökkent, mivel sokkal több ilyen jármű fut az utakon.Egy átlagos személyautós kgfb-s kár tavaly 839 ezer forint volt, de a 180 kW-osnál nagyobb autóknál 1,08 millió forintot fizettek ki a biztosítók átlagban a vétlen autósnak.

Nagyot ugrottak a biztosítási díjak

Tavasszal írtuk meg, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) átlagdíja március elején 52 322 forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 48 088 forinttal. Az átlagos CASCO-díj 42 százalékkal 136 ezer forintra emelkedett. A kgfb drágulása soha nem látott, 8,8 százalékos emelkedésnek felel meg éves szinten.

„Az autóbiztosítások, ezen belül a kötelező felelősség- és CASCO-biztosítások díját nagyban meghatározza az új és a használt autók, valamint az alkatrészek árának alakulása. A pandémia miatt komoly problémák léptek fel az ellátási láncokban, így az autógyártók nem tudták kiszolgálni a keresletet. Ez felfelé hajtotta az árakat" – mondta Besnyő Márton, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója. Hozzátette, az alapanyagok, az energia, az alkatrészek árának emelkedése szintén megjelenik a biztosítási díjakban. Emellett az euró forinthoz mért árfolyama is befolyásolja az autóárakat.

Ne hagyd ki!