Beindult a benzinturizmus a befagyasztott magyar üzemanyagárak miatt. Egyre többen járnak át hozzánk tankolni a szomszédos országokból, mert a benzin és a gázolaj 480 forinton maximált ára alacsonyabb, mint több környező országban.
Olcsóbb nálunk
Aki Szlovákiából jön át, az egy átlagos teli tankon akár 3500 forintot is spórolhat, de az osztrák sofőrök is 1000-2000 forinttal olcsóbban juthatnak üzemanyaghoz nálunk, számolt be az RTL Klub híradója.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal folyamatosan ellenőrzi a hazai töltőállomásokat.
A Pénzügyminisztérium parlamenti ügyekért felelős államtitkára a múlt héten arról beszélt, hogy az üzemanyagok ára a gazdaság működésére, és általánosságban az árakra is hatással van, ezért a kormány november 15-étől a nem prémium benzin és a gázolaj literenkénti árát 480 forintos felső határral rögzítette. A szabályok betartását a NAV ellenőrzi, a pénzügyőrökre komoly és fontos feladat hárul, hiszen a legfrissebb vámhivatali adat alapján 1600 településen 2016 benzinkút üzemel.
Ezt ellenőrzik, de mi az a csodafegyver?
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal vizsgálja egyebek között azt is, hogy a kutakon betartják-e az üzemanyagárakra vonatkozó szabályokat. A maximum ár a 480 forint, ennél magasabb áron nem értékesíthető a benzin és a gázolaj, az az üzemeltető, aki ezt mégis megteszi, szankcióra számíthat. Vagyis 480 forintnál egyetlen fillérrel sem lehet magasabb a benzinért, illetve a gázolajért fizetendő összeg.
Az üzemanyagárak ellenőrzésébe bevonják a NAV nemzetközi hírű mobillaborjait is, amelyekkel azonnal ellenőrizhető az, hogy megfelelő minőségű-e az üzemanyag. A visszaélések kiszűrése az úgynevezett mobil ellenőrző laborokkal nagyon egyszerű, a helyszínen néhány perc alatt végrehajtható a műszeres vizsgálat.
A szankciók
A szabályokat megsértő benzinkút üzemeltetői bírsággal, sőt ismételt jogsértés esetén üzletbezárással is számolhatnak. Százezer forinttól hárommillió forintig terjedő bírságot szabhat ki a NAV, az ismételt jogsértésnél pedig akár fél évre is bezárathatja a benzinkutat, ebben az esetben az üzemeltetést átveszi egy nyilvántartott szolgáltató.
Az államtitkár úgy látja, szankciók alkalmazására az elkövetkező három hónapban ritkán kerül majd sor, elsősorban azért, mert az üzemeltetők ügyelnek az adózási és egyéb jogszabályok betartására. A szabályok kikerülését fontolgató néhány adózót pedig a vámhivatal fokozott ellenőrzése sarkallhatja a szabályok maradéktalan betartására.