Milyen tényezők befolyásolják az elektromos gépjárművek térnyerését? A felmérések szerint a három legfontosabb szempont az elektromos autó ára, annak hatótávja, illetve a töltőinfrastruktúra (nyilvános és otthoni/munkahelyi) kiépítettsége. Cikkünkben a harmadik tényezőt vizsgáljuk. A kérdés egyszerű: Hol fogom feltölteni az e-autómat?


Az Európai Unióban gyorsuló ütemben és folyamatosan növekvő anyagi ráfordítással zajlik a töltőinfrastruktúra fejlesztése. Sorra adják át a fő közlekedési útvonalak mentén az újabb gyors-és villámtöltőket (például NEXT-E projektben, melynek célja a közép-kelet-európai régió átjárhatóságának biztosítása). Milyen példákat találunk? A német kormány a legújabb gazdaságélénkítő csomag részeként arra kötelezi a benzinkutak üzemeltetőit, hogy a hagyományos üzemanyag töltőoszlopok mellé elektromos autók töltésére alkalmas e-töltőoszlopokat telepítsenek. Az ilyen intézkedéseknek is köszönhetően kontinensünkön egyre közelebb vagyunk a kompromisszummentes elektromos autós közlekedést lehetővé tevő töltésipont-lefedettségéhez. 2020 közepén átléptük az 1 millió töltőpontot a világban, csak Európában csaknem 300.000 töltőpont van, amit Brüsszel szeretne 1 millióra növelni néhány éven belül

Egyre több helyen és egyszerűbben tölthetünk Magyarországon is

Éveken keresztül ingyenesen tölthették fel e-autóikat a tulajdonosok. 2020 fordulópontot jelentett. Régóta várta a piac azokat jogszabálymódosításokat, melyek lehetővé tették a fizetős töltési szolgáltatás elindítását, amire azért volt szükség, mert így már üzleti alapon folytatódhat a töltőinfrastruktúra bővítése, hozzájárulva a lefedettségi mutatók szignifikáns javulásához. Magyarországon már évek óta jogszabály írja elő, hogy például bevásárlóközpontoknak, hipermarketeknek meghatározott számú parkolóhelyenként e-töltőállomást kell létesíteniük, ez a folyamat gyorsult fel tavaly, az év második felében. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal korábbi statisztikai adatai alapján a trend egyértelmű, Magyarországon a töltések száma megsokszorozódott: 2017-ben még alig haladta meg a 13 ezret, 2018-ban 160 ezer volt. A bővülés töretlennek látszik, 2020-ban az előző évhez képest 27%-kal növekedett a nyilvános töltések száma, ami több, mint 710 ezer töltést jelentett. Ezzel párhuzamosan a töltőoszlopok száma közel 1400 darabra emelkedett.

Korábban szinte csak Budapesten és a nagyobb városokban lehetett e-autót tölteni, de már több töltési lehetőség kínálkozik a kisebb lélekszámú településeken is. Természetesen vannak forgalmasabb töltési csomópontok, de nem állja meg a helyét az a tévhit, hogy átlagosan akár egy vagy több órát kell várni e-autónk töltésére. Ma már a fejlesztéseknek és a különböző útvonaltervező applikációknak köszönhetően akadálytalanul eljuthatunk egy közepes hatótávolságot (200-300km) biztosító elektromos autóval az ország bármely pontjára. Összeségében elmondható, hogy néhány éven belül a töltőinfrastruktúra nem lesz meggondolásra intő tényező e-autó vásárláskor.

Otthon vagy nyilvános e-oszlopon töltsünk? 

Már az elején szeretnénk leszögezni, hogy aki jelenleg nem tud otthon, otthoni villamosenergia árakon (kb. 40 Ft./kWh) vagy a munkahelyén (kb 60-80 Ft./kWh vállalati áron) e-autót tölteni, annak megfontolandó, lényegesen több kompromisszummal járó döntés a tisztán elektromos autó vásárlása. A fizetős töltés bevezetése miatt már csak elvétve találkozhatunk ingyenes töltési lehetőségekkel, leginkább a kiskereskedelmi láncok parkolóiban vagy plázákban. Az árak, töltési csomagok, illetve a töltőoszlop teljesítmények között óriási a szórás. Az árazás lehet felvett teljesítmény alapú (100 Ft./kWh), a töltés idejére szabott (60 Ft./perc), vagy a töltési alkalmak számához igazított (pl.:3000 Ft/alkalom). Vagy a három lehetőség valamilyen kombinációja. Több szolgáltató már különböző csomagokat is kínál (pl. havidíj, időintervallumhoz kötött, kvázi feltöltőkártyás alapon működő, roaming stb.) az e-autók tulajdonosainak.


The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

A VW vezére bemondta: munkahelyek tízezreit söpri el az átállás az e-autókra

A Handelsblatt német hírportál értesülései szerint a Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess a felügyelőbizottságnak tartott előadásában arról beszélt, hogy az elektromos autókra való átállás következtében hamarosan 30 ezer munkahely szűnhet meg. Becslések szerint a teljes német autóiparban ennél is nagyobb leépítésekre lehet számítani.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Pixabay

5 jel, ami arra utal, hogy vállalkozónak születtél

Az életed valamely pontján valószínűleg benned is megfogalmazódott már, hogy bele kellene vágnod egy vállalkozásba. Bár az üzleti élet nem való mindenkinek, az alábbi jellemvonások arra utalnak, hogy sikeres vezető lehet belőled.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

A kiégés határán vagy? Ezek a praktikák segíthetnek

A vállalkozói életben rendkívül egyszerű beleesni abba a hibába, hogy az ember a hét minden napján, a nap 18-20 órájában a munkájára koncentrál. Észre sem vesszük, és a családdal, barátokkal, kikapcsolódással töltött szabadidős tevékenységeket felváltják a koffeintől hajtott, szünet nélküli munkanapok, ami egyenes úton vezet a kiégéshez. Kerüld ezt el, adunk pár tippet.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!