Jelentősen megugrottak az árak az osztrák használtautó-piacon. Az AutoScout24 árindexe éves összehasonlításban 2 ezer eurós, azaz több mint 700 ezer forintos átlagos drágulást jelez.
A luxusnak mondott kategóriában az átlagos eladási ár ma 55 ezer euró, a népszerű SUV szegmensben pedig majdnem 30 ezer euró az adatok szerint. A középkategória felső szegmense 25 ezer euró körül megy, a kiskategóriás járművek pedig ennek a felébe, átlagosan 12,5 ezer euróba kerülnek.
Az áremelkedést leginkább a kínálat szűkülése okozza, a járvány gazdasági hatásai miatt kevesebben cserélik az autóikat. Szinte minden kategóriában kisebb a kínálat, mint egy évvel ezelőtt, leginkább a három évnél fiatalabb autók piaca szűkült be, itt 11 százalékkal kisebb a kínálat, írja a G7.
Mi a helyzet itthon?
A kereslet bővülése és az árak emelkedése sem állt meg a használtautó-piacon, a tavaly decemberben még 3,1 milliós hirdetési átlagárak 2021 márciusában már 3,7 millió forint felett jártak, tavaly márciushoz képest pedig csaknem 1 millió forintos, 33,2 százalékos a drágulás - közölte saját adatai alapján a Használtautó.hu.
Tavaly márciusban és áprilisban az autópiac egészével a portálon indított keresések száma is visszaesett, de az érdeklődők és a vásárlók már májusban visszatértek, és számuk azóta is csak nőtt. Idén az első negyedévben 35 százalékkal, márciusban már csaknem 39 százalékkal több keresést regisztráltak a weboldalon, mint tavaly ilyenkor.
De mi a drágulás oka?
A nagyobb kereslet csak az egyik árfelhajtó tényező, a forint tavalyi árfolyamváltozása miatt az új autók ára, valamint a külföldi használtautó-beszerzés is megdrágult. A kereslet növekedése ellenére a tulajdonosváltások még mindig elmaradnak a tavalyi számokhoz képest. Ugyanakkor az első negyedévben az import 18 százalékos csökkenése mellett a hazai tulajdonosváltások száma csak 4,2 százalékos elmaradást mutatott, a közlemény szerint így még mindig az látható, hogy a hazai magánvásárlók legfontosabb bázisának az itthoni gépjárműkínálat számít.