Néhány éve vett egy különleges, hidrogéncellás Hyundai ix35-öst egy német informatikus. Évekig meg volt vele elégedve, majd a közelmúltban hibaüzenet jelent meg a műszerfalán. Az autó garanciaideje lejárt, a szervízben pedig közölték vele, a vételárának több mint a duplájából lehetne megjavíttatni.
Sokáig elégedett volt a hidrogénautójával, amíg egyszer el nem romlott
Till Westberg német informatikus 2016-ban vásárolt egy hidrogéncellás Hyundai ix35-öst, mintegy 50 200 euróért, ami akkori árfolyamon körülbelül 15-16 millió forintnak felelt meg. A beszámolója szerint éveken keresztül elégedett volt a különleges autóval, annak ellenére, hogy néha több mint 100 kilométeres kitérőre kényszerült a meglehetősen ritka hidrogénkutak miatt.
Azonban a közelmúltban egy hibaüzenet jelent meg az ix35-ös műszerfalán, majd teljesen elment a hajtása. A Hyundai megállapította, az autóban a hidrogéncella romlott el. A jármű garanciaideje lejárt, a szerviz pedig 103 764 euróba került volna, ami jelenlegi középárfolyamon nagyjából 40,1 millió forint. Ezt a tulajdonos nem volt hajlandó megfizetni.
A magas összeget az autógyártó azzal magyarázta, hogy a modellből összesen ezer darab készült, és ritka bele az alkatrész. Ráadásul az azóta piacra dobott hidrogénautók cellái sem kompatibilisek ezzel a típussal, jóval modernebbek attól. Azonban a TotalCar megjegyzi, a gyártó elismerte, hogy ez a javíttatási költség teljesen gazdaságtalan, ezért jelenleg is alternatív megoldáson dolgoznak.
Távolsági rekordot állított fel egy hidrogénautó
Egyébként a holland Delfti Műszaki Egyetem (TU Delft) technológia áttörést ért el a hidrogénmeghajtású autóknál néhány hete. Az Eco Runner XIII nevű koncepcióautójuk 950 gramm hidrogén üzemanyaggal 2488 kilométert tett meg.
Az autó első, 2005-ös változata, a háromkerekű Eco1-es, „csupán” 557 kilométerre volt képes egy liter benzinnel. A benzint később váltotta a hidrogén. Az első hidrogénmeghajtású Eco 2020-ban jött ki. Az is rekordot döntött, hiszen 36 óra alatt 1195 kilométert ment egy tank hidrogénnel.
Az új Guinnes világrekordot a németországi Immendingen tesztpályán állította fel az Eco Runner XIII június 23-án. Az autó átlagsebessége 45 km/h volt, ami nagyjából a duplája az elődje sebességének.
Ennyi idő alatt lehet feltölteni egy hidrogénhajtású autót
Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke szerint a hidrogén elengedhetetlen ahhoz, hogy megszűnjön a fosszilis energia felhasználása és elérjük a klímasemlegességet 2050-re.
Mint energiahordozó a hidrogén megkerülhetetlen „kulcstechnológia”. Alkalmazása számos területen szükséges, kezdve a közlekedéstől az energetikán át az ipari folyamatokig. Alkalmazásának napi gyakorlata bizonyos területeken már zajlik, mondhati teljesen természetes
- tájékoztatott néhány hete a szakember.
Hozzátette, az elektromos autóknál annyi különbséget jelent a technológiaváltás a hidrogénes üzemre, hogy az akkumulátor helyett a hidrogén biztosítja az elektromosságot. Ráadásul 15 perc töltés is elég lehet akár 600 kilométer megtételéhez.