A szakértő szerint az évtized végére nagyobb szerephez juthat a hidrogén a megújuló energiamixben Európában, így Magyarországon is. Sőt, teret szerezhet a járműiparban is. Ráadásul a hidrogénautók akár 15 perc alatt feltölthetők lehetnek 600 kilométer megtételéhez.
Akár hidrogénmeghajtású autók is nagy számban szelhetik az utakat a jövőben
Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke szerint a hidrogén elengedhetetlen ahhoz, hogy megszűnjön a fosszilis energia felhasználása és elérjük a klímasemlegességet 2050-re.
Mint energiahordozó a hidrogén megkerülhetetlen „kulcstechnológia”. Alkalmazása számos területen szükséges, kezdve a közlekedéstől az energetikán át az ipari folyamatokig. Alkalmazásának napi gyakorlata bizonyos területeken már zajlik, mondhati teljesen természetes
- idézi a szakember inforádiós nyilatkozatát az InfoStart.
Hozzátette, az elektromos autóknál annyi különbséget jelentene a technológiaváltás a hidrogénes üzemre, hogy az akkumulátor helyett a hidrogén biztosítaná az elektromosságot. Ráadásul 15 perc töltés is elég lehetne akár 600 kilométeres megtételéhez.
A technológiai háttér dióhéjban
A hidrogént, annak érdekében, hogy kellően funkcionális legyen, megújuló (nap, szél, geotermikus és biomassza) energiából, illetve nem megújuló, de alacsony szén-dioxid-tartalmú nukleáris energiából kell előállítani
- nyilatkozta Lepsényi István.
Megjegyezte, szükség van nagy kapacitású elektrolizáló berendezésekre is, melyek az elektromos energiából hidrogént állítanak elő. Így az energia magas energiasűrűség mellett gyakorlatilag korlátlan ideig tárolható. Valamint kellenek üzemanyagcellákra is, amelyek végül visszaalakíthatják a hidrogént például elektromos árammá.
Hozzáfűzte, az említett technológiát az Európai Unió 2030-ra széles körben alkalmazni szeretné. Emiatt például a szürke hidrogén helyett a zöld hidrogén arányát 50 százalékra emelnék.
Változik a vonatok meghajtása
Egyébként az Alstom, a Stadler és a Siemens is piacképes hidrogénvonatokkal állt elő az elmúlt években. Az Alstrom forgalomba is helyezett néhányat tavaly Németországban, Bréma közelében. A jövőben pedig az összes dízelvonatot ilyenre cserélnék a térségben.
Mindezek mellett tavaly bejelentették a harmadik európai hidrogén-fejlesztést is, miután megkezdték a próbaüzemét a Deutsche Bahn (DB) és a Siemens Mireo Plus H hidrogénvonatának.
Az új szerelvények tankolása olyan gyors, mint a hagyományos dízelmotorvonatoké. Ráadásul a meghajtásukhoz szükséges hidrogént is képesek előállítani a gyártók. A megújuló energiát elektrolízisre használják, így a töltés helyszínén tudják létrehozni a zöldhidrogént.
A nem villamosított vasútvonalakon jelenleg dízelhajtású járművek üzemelnek. Európában ilyen az összes vonal hatvan százaléka. Viszont a zéró szén-dioxid kibocsátású hidrogénhajtásra a teljes átállás akár évtizedekig eltarthat.