Kiszámolták, mennyibe kerülhet a hidrogénes infrastruktúra kiépülése
Fotó: Shutterstock

Sokba kerülne a hidrogénes autózás elterjedése

Kiszámolták, mennyi pénzbe kerülne Európában és az Egyesült Államokban a hidrogén-üzemanyag széles körű használatát lehetővé tévő infrastruktúra kiépülése. Azonban nem mindenki ért azzal egyet, hogy egyhamar sikeres lehet a hidrogénes autózás.


Érdemes lehet kiépíteni a hidrogénes infrastruktúrát

Emmanouil Kakaras, a Mitsubishi ügyvezető alelnöke szerint Európában 2035-re széles körben elterjedhet a hidrogén használata üzemanyagként, amennyiben megvalósulnak az ehhez szükséges, tervezett beruházások. Emellett kijelentette, az Egyesült Államokban is végbemehet a hidrogénes energiaátállás, amennyiben azt az üvegházhatású gázok kibocsátásának ellensúlyozására szolgáló szén-dioxid-leválasztással és -tárolással kombinálják. Azonban mindennek feltételei vannak, és nem is lehet olcsó.

A hidrogénre való széles körű átálláshoz jelentős keresletre van szükség, ami csak a költségek csökkentését célzó infrastrukturális beruházások révén valósulhat meg. Az európai és az amerikai kormányoknak kell ezeket a beruházásokat végrehajtaniuk. Mindez - ha a hiány áthidalására szolgáló finanszírozást is beleszámoljuk - könnyen elérheti az 1 billió dollárt

nyilatkozta a Mitsubishi ügyvezető alelnöke a Reutersnek.

Hozzátette, az európai kormányok 750 milliárd dollárt vállaltak ehhez. Ez az amerikai hidrogénprojektek finanszírozásával elég lehet ahhoz, hogy megvalósuljon a fosszilis üzemanyagokról való átállás.

Nem mindenki ért ezzel egyet

Viszont nem mindenki osztotta Kakaras véleményét. Például Amin Nasser sem, a Saudi Aramco vezérigazgatója.

A világ jobban járna, ha az olaj- és gáztermelésből származó szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére összpontosítana, ahelyett, hogy más energiaforrásokra és technológiákra térne át. A jelenlegi átállási stratégia a legtöbb fronton láthatóan kudarcot vall. A jelentős és hosszú távú potenciálja ellenére a hidrogén ára még mindig 200-400 dollár/hordó olajegyenérték között mozog, miközben az olaj és a gáz továbbra is sokkal olcsóbb

írja a Saudi Aramco vezérigazgatójának nyilatkozata alapján az NRGReport.

A hidrogénmeghajtásban is látja az autózás jövőjét a Toyota

Egyébként óriási hidrogén-üzemanyagcellás piaccá válik Európa az évtized végére a Toyota várakozása alapján. Emiatt új vállalatot fognak alapítani a kontinensen. A Hydrogen Factory Europe amellett, hogy fejleszteni és gyártani fogja az üzemanyagcellákat, felelni fog a hidrogénes technológiák kereskedelmi koordinációjáért is – jelentette be a Kenshiki Fórumon a Toyota.

A japán autóipari óriás terveihez az Európai Bizottság Green Deal projektje adja az alapot. Ez 45 milliárd euróval támogatja a nulla emissziós technológiák, így a hidrogén elterjedését az EU autóiparában 2027-ig. Ehhez az Európai Unió szállítási infrastruktúra-alapja 284 millió eurós támogatást biztosít töltőállomások létrehozására. Ebből főképpen a transzeurópai szállítási útvonalakon alakítanának ki töltőket 200 km-enként.

A világ első sorozatgyártott, hidrogén-üzemanyagcellás szedánja a Toyota Mirai 2015-ben jelent meg. A modellnek a második generációja 2020-ban érkezett. Ezt a technológát az új Crown-ban is bemutatta a japán gyártó tavaly.


Ne hagyd ki!