Nemcsak a villanyautókban látja az autózás jövőjét a Toyota
Fotó: Shuterstock

Olyan gyár még nem volt Európában, mint amilyent a Toyota épít

Nem kizárólag akkumulátoros villanyautókkal képzeli el a környezetbarát autózást a Toyota. Az üzemanyagcellás hajtás is fókuszba került a japán cégnél. Emiatt egy Európában korábban sosem látott gyárat készülnek indítani az Európai Bizottság támogatásával.


A hidrogénmeghajtásban is látja az autózás jövőjét a Toyota

Óriási hidrogén-üzemanyagcellás piaccá válik Európa az évtized végére a Toyota várakozása alapján. Emiatt új vállalatot fognak alapítani a kontinensen. A Hydrogen Factory Europe amellett, hogy fejleszteni és gyártani fogja az üzemanyagcellákat, felelni fog a hidrogénes technológiák kereskedelmi koordinációjáért is – jelentette be a Kenshiki Fórumon a Toyota.

A japán autóipari óriás terveihez az Európai Bizottság Green Deal projektje adja az alapot. Ez 45 milliárd euróval támogatja a nulla emissziós technológiák, így a hidrogén elterjedését az EU autóiparában 2027-ig. Ehhez az Európai Unió szállítási infrastruktúra-alapja 284 millió eurós támogatást biztosít töltőállomások létrehozására. Ebből főképpen a transzeurópai szállítási útvonalakon alakítanának ki töltőket 200 km-enként.

A Vezess megjegyzi, a világ első sorozatgyártott, hidrogén-üzemanyagcellás szedánja a Toyota Mirai 2015-ben jelent meg. A modellnek a második generációja 2020-ban érkezett. Ezt a technológát az új Crown-ban is bemutatta a japán gyártó az idén.

Ennyi idő alatt lehet feltölteni egy hidrogénhajtású autót

Egyébként Lepsényi István, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke szerint a hidrogén elengedhetetlen ahhoz, hogy megszűnjön a fosszilis energia felhasználása, és elérjük a klímasemlegességet 2050-re.

Mint energiahordozó a hidrogén megkerülhetetlen „kulcstechnológia”. Alkalmazása számos területen szükséges, kezdve a közlekedéstől az energetikán át az ipari folyamatokig. Alkalmazásának napi gyakorlata bizonyos területeken már zajlik, mondhati teljesen természetes

- tájékoztatott korábban a szakember.

Hozzátette, az elektromos autóknál annyi különbséget jelentene a technológiaváltás a hidrogénes üzemre, hogy az akkumulátor helyett a hidrogén biztosítja az elektromosságot. Ráadásul 15 perc töltés is elég lehet akár 600 kilométer megtételéhez.

A technológiai háttér dióhéjban

A hidrogént, annak érdekében, hogy kellően funkcionális legyen, megújuló (nap, szél, geotermikus és biomassza) energiából, illetve nem megújuló, de alacsony szén-dioxid-tartalmú nukleáris energiából kell előállítani

- nyilatkozta Lepsényi István.

Megjegyezte, szükség van nagy kapacitású elektrolizáló berendezésekre is, melyek az elektromos energiából hidrogént állítanak elő. Így az energia magas energiasűrűség mellett gyakorlatilag korlátlan ideig tárolható. Valamint kellenek üzemanyagcellákra is, amelyek végül visszaalakíthatják a hidrogént például elektromos árammá.

Hozzáfűzte, az említett technológiát az Európai Unió 2030-ra széles körben alkalmazni szeretné. Emiatt például a szürke hidrogén helyett a zöld hidrogén arányát 50 százalékra emelnék.

Ne hagyd ki!