A svájci Stadler-csoport Szolnokon gyártja le azokat a hidrogénmeghajtású szerelvényeket, amelyeket az Egyesült Államokban állítanak forgalomba.
Hidrogénvonatok készülhetnek Magyarországon az Egyesült Államoknak
A megállapodás értelmében a Stadler négy csúcstechnológiás hidrogénhajtású motorvonatot szállít a California State Transportation Agency-nek (CalSTA) és a Caltrans-nak, nyitva hagyva további 25 szerelvény beszerzésének lehetőségét. A VG szerint a szóban forgó FLIRT H2-es vonatokat már be is mutatták az InnoTrans 2022-es rendezvényén és az idei APTA EXPO-n.
A világ első, kereskedelmi utasforgalomba állított hidrogénvonata (Németországban közlekedik) egyébként a magyarországi telephellyel is rendelkező francia Alstom terméke. Tavaly nyár óta a vállalat mátranováki üzemében készül a korszerűszerelvényekforgóvázkerete is. Ez a cég is készen áll arra, hogy környezetbarát, fejlett technológiai megoldásaira támaszkodva részt vegyen a hazai vasúti közlekedés megújításában.
Elszáguld mellettünk a vasúti fejlődés
Néhány hete 453 km/h-s sebességel új rekordot állított fel egy újgenerációs kínai mágnesvonat (maglev). A relatív sebessége pedig (amikor két jármű az ellenkező irányba mozog) 891 km/h volt.
A jármű akár a repülőgépek környezetbarátabb alternatívája is lehet, hiszen a Peking-Sanghaj utat 2,5 óra alatt megteheti 400 km/h-s sebességgel számolva. Ez nagyjából annyi idő, mint repülővel utazva a két város között.
Kínáé a világ legnagyobb vasúti hálózata. Ráadásul egy lebegő mágnesvasutat is üzemeltet Sanghajban. Ez utóbbi - a súrlódást elkerülve - gyakorlatilag lebeg a sínek felett az elektromágnesesség segítségével. Azonban ez a technológia egyelőre Kínában sem általános.
Távolsági rekordot állított fel egy hidrogénautó
Mindeközben a holland Delfti Műszaki Egyetem (TU Delft) a hidrogénmeghajtású autóknál.ért elrt el technológiai áttörést. Az Eco Runner XIII nevű koncepcióautójuk 950 gramm hidrogén üzemanyaggal 2488 kilométert tett meg.
Az autó első, 2005-ös változata, a háromkerekű Eco1-es, „csupán” 557 kilométerre volt képes egy liter benzinnel. A benzint később váltotta a hidrogén. Az első hidrogénmeghajtású Eco 2020-ban jött ki. Az is rekordot döntött, hiszen 36 óra alatt 1195 kilométert ment egy tank hidrogénnel.
Az új Guinnes világrekordot a németországi Immendingen tesztpályán állította fel az Eco Runner XIII június 23-án. Az autó átlagsebessége 45 km/h volt, ami nagyjából a duplája az elődje sebességének.