A télen sokat romlott az utak állapota, a közútkezelő nem győzi betömködni a kátyúkat. Speciális biztosítással évi pár ezer forintból megúszható a futómű vagy a felni sérülésének javítása.
A kátyúkárok száma az elmúlt hetekben ismét növekedett, mivel a hideg időjárás és a nagy hőingadozás új úthibákat okozott. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) felhívja a figyelmet, hogy évi 4000 forint körüli összegért kátyúbiztosítással elkerülhetők a drága javítási költségek az autókon - számol be az Economx. A defekt, a futómű-vagy a felni sérülése tipikus kátyúkár, de szélsőséges esetben akár személyi sérülés is előfordulhat.
A megfelelő dokumentáció – fényképek, tanúk elérhetősége és a sérült alkatrészek megőrzése – tovább növeli a sikeres kártérítés esélyét.
Dokumentálni, dokumentálni, dokumentálni
A károk nagy része a közúthálózaton előforduló hibákból ered, és bár az útkezelők folyamatosan dolgoznak a javításokon, az autósok várhatóan májusig nagy számban találkozhatnak kátyúkkal az utakon.
Ha a kár megtörténik, az illetékes útkezelőknél kell bejelenteni, de a kártérítési igények jelentős részét a tapasztalatok szerint elutasítják a nem megfelelő dokumentáció miatt. A kátyúbiztosítás azonban egyszerűsíti a folyamatot, hiszen a biztosítók közvetlenül kifizetik a károkat, és a biztosítás sok esetben a figyelmeztető táblákkal jelzett útszakaszokra is érvényes.
A biztosítás költsége csupán 4000 forint körül mozog évente, és a kátyúval kapcsolatos kártérítések sikeresebb érvényesítését biztosítja. A kátyúbiztosítást általában kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, egyes biztosítók azonban önálló termékként is kínálják. Erre a kártípusra a casco biztosítás általában nem nyújt fedezetet, hiszen annak minimális önrésze általában legalább 100 ezer forint, az átlagos kátyúkár összege pedig valamivel ez alatt található.
Jöhetnek a levegőmentes abroncsok
Persze megeshet, hogy más lesz a megoldás a hazai kátyúproblémákra. Például a légmentes gumiabroncs, amelynek különlegessége, hogy nem ereszt le. Bár ez a megoldás nem újkeletű, a személyautók piacán csak mostanában kezd elterjedni.
A légmentes abroncsok könnyebbek és hatékonyabbak is lehetnek, mint a hagyományosak, amelyek ráadásul rövid élettartamúak és nehezen újrahasznosíthatók.
A Michelin egy ideje már teszteli a technológiát, és az Electrek információi szerint az amerikai Tesla is tárgyal már velük annak érdekében, hogy villanyautói a francia abroncsgyártó légmentes gumiabroncs-technológiáját, az UPTIS-t használhassák. Persze kátyúban a futóművet a légmentes abroncsok sem védik meg.