2020 rekordszámú eladásokat hozott a világ legnagyobb autópiacán. A verseny miatt a kínai villanyautó-startupok Európát vették célba.
Annak ellenére, hogy közel egy évtizede Peking dollármilliárdoknak megfelelő jüanmennyiséget ölt abba, hogy saját fejlesztésű elektromos autói legyenek, sokáig nem engedélyezte, hogy külföldieknek is értékesíthessék ezeket a járgányokat. Miután szépen fokozatosan eltörölték ezt a korlátozást, jelentős forgalomnövekedést tapasztaltak a helyi autógyártók, amelyek új piacok felé nyitnának. A Goldman Sachs szakemberei szerint 4 éven belül Európa és az USA nagyobb lehetőségeket fog jelenteni a kínai gyártóknak, mint az anyaországuk.
Tesla-gyilkos szárnybontogatások
Kína 63 500 darab, teljesen elektromos járművet értékesített a határain túl. A kocsik nagy része Szaúd-Arábiában és Egyiptomban talált gazdára, de számottevő növekedést tapasztaltak az egyesült királyságbeli, a belgiumi és a német piacokon is.
A New York-i értéktőzsdén bejegyzett Nio vezetősége megerősítette, hogy az idei év második felében elkezdik európai terjeszkedésüket. Arról még nem adtak hírt, hogy mely országokat vennék célba, de arról biztosították az érdeklődőket, hogy az öreg kontinens mellett az Egyesült Államokkal is bővíteni szeretnék a portfóliójukat.
A Tesla-gyilkosnak is nevezett, szintén a Nagy Alma értéktőzsdéjén listázott Xpeng is Európára figyel. Norvégiában már erősen szondázza a lehetőségeket, ahol tavaly decemberben 100 e-autót értékesített. He Xiaopeng, a startup vezérigazgatója elmondta, hogy elsősorban az észak-európai területeken, főleg a Skandináv-félszigeten szeretnének terjeszkedni. Már el is kezdték a leendő alkalmazottak toborzását, és tervben van egy gyár felépítése is az említett régióban. Amint ezt megvalósítják, Nyugat-Európa irányába is lépnének.
Egy másik kínai e-autó startup, az Aiways több mint ezer járművet exportált Izraelbe és Európába az idei év első három hónapjában.
Bár egyre növekvő tendenciát mutat a kínai autógyártók jelenléte a kontinensünkön, továbbra is csak töredékéért felelnek a teljes európai gépjármű eladásoknak, melyek aránya a 2 százalékot sem éri el.
Ezzel ellentétben az európai vállalatok közel 6 millió személyautót gyártottak le Kínában 2018-ban, ami a teljes termelés negyedét tette ki.
Brutális hazai verseny
A kínai autógyártók nem véletlenül kacsingatnak Európa és az Egyesült Államok felé. Anyaországukban számos gyártó megjelent, így nagyon nehéz az újabb startupok érvényesülése. Az ottani e-autók piacát például teljes mértékben a Tesla uralja. Villanyra váltott a General Motors Cadillac-je, a Ford Mustang-ja és a Volkswagen ID.6 nevet viselő szériája is, amelyekre óriási előrendelések érkeztek a kínai vásárlóktól.
Az ilyen cégek mellett otthon alig tudnak labdába rúgni a kisebb kínai startupok. Eladási számokban például a Nio csupán a 9. helyet tudta megcsípni, az Xpeng pedig fel sem került a top 10-es listára, amelynek első helyén a Tesla áll.