A villanyautózás elterjedésének egyik legnagyobb gátja az akkumulátoraik meglehetősen lassú töltése. Azonban több cég, köztük például a Tesla is gyorsítana a folyamaton. Ha minden jól megy, hamarosan érkezhetnek az 5 perc alatt feltölthető aksik.
5 perc alatt feltölthető villanyautós akkumulátorokat fejlesztenek
Sokaknál a villanyautózás ellen szól, hogy ezeknél az autóknál az akkumulátorok feltöltése hosszadalmas, akár órákat is igénybe vehet. Ezzel szemben a robbanómotoros személygépjárművek legfeljebb néhány perc alatt teletankolhatók üzemanyaggal.
Ezzel a problémával az autóipar is tisztában van, ezért számos fejlesztőcsoport dolgozik a töltés gyorsításán. A Fast Company szerint például a Gravity nevű cég azt állítja, a kutatói rájöttek, hogy az indium nevű fém is segíthet a gyorsabb töltés elérésében. Így sikerült olyan akkut létrehozniuk, amely indium anódokat használ, és 5 perc alatt feltölthető annyira, amekkora töltöttség 200 mérföld (322 kilométer) megtételéhez szükséges.
Ennél jobban publikált eredményt ért el az izraeli StoreDot az 5 perc alatt 100 mérföld (161 kilométer) megtételéhez elegendő energiát magába szippantó cellák területén. Sőt, ők kijelentették, 2028-ra 3 percre, 2032-re pedig 2 perc/100 mérföldre tudják javítani az akkujuk teljesítményét. Az elkészült akkumulátoraikat néhány autóipari szereplő is teszteli. Például a Tesla.
Az USA Today szerint Elon Musk vállalata nagy potenciált lát a technológiában. Az akkumulátor tesztelése része a Tesla azon elkötelezettségének, hogy csökkenti ügyfelei autóinak töltési idejét. Ráadásul a portál korábbi értesülése szerint a Tesla nemcsak partnerségi lehetőséget keres, hanem akár fel is vásárolhatja az izraeli vállalatot.
Elon Musk korábban is beszélt róla, hogy a cége többféle akkumulátort próbál biztosítani a járműveihez. A StoreDot extrém gyorsan tölthető (XFC) aksijai ebben a törekvésben áttörést jelenthetnének, amennyiben alkalmasnak bizonyulnak a tömeggyártásra.
Túltermelés az akkumulátorok nyersanyagainak piacán
Egyébként sorra állítják le vagy késleltetik a lítium- és nikkelgyártók a projektjeiket. Túltermelés miatt bezuhant több, a villanyautók akkumulátoraihoz szükséges nyersanyag ár. Sőt, lassult az e-autók értékesítése is.
A lítium-ion akkumulátorokban használt lítium ára 90 százalékot zuhant 2023 eleje óta. A nikkel árszintje pedig nagyjából a felére csökkent ugyanebben az időszakban.
Ez aláásta például az Albemarle amerikai lítiumbányászati és -feldolgozó óriás 1,3 milliárd dolláros üzemének a létrehozását Dél-Karolinában. Európában pedig a svájci bányászati és kereskedelmi óriásvállalat, a Glencore függesztette fel a termelést egyik nikkelbányájában és feldolgozóüzemében, Új-Kaledóniában. De a BHP Group is határozatlan időre bezárta az ausztráliai nikkelüzletágát.
Az autógyártók közül például a Ford, a General Motors és a Volvo késlelteti a villanyautós beruházásait.