Óriásit esett a használt Teslák értéke egyetlen év alatt az Egyesült Államokban. A szakértők a zuhanást elsősorban azzal magyarázzák, hogy az új villanyautók árcsökkenése húzza le az árszintet a használtak piacán is. Felsoroljuk azt a tíz főbb e-autót, amelyeknek legnagyobbat zuhant az ára 12 hónap alatt az USA-ban.
Bezuhant a használt Teslák ára
A statisztikák szerint a hagyományos meghajtású 1-5 éves autóknál is jobban esik a hasonló korú használt e-autók ára az Egyesült Államokban. Különösen a Teslák árszintje zuhan. Az iSeeCars több mint 1,8 millió darab 1-5 éves elektromos autó árát elemezte, hogy ki tudják mutatni a használt autók árszínvonalának legújabb trendjeit.
A jelentős csökkenést elsősorban Elon Musk autós cégének árcsökkentő politikájával magyarázzák a szakemberek. Az e-cars megjegyzi, ha az új autók árát csökkentik, az jellemzően magával húzza az ugyanazon modellek használt árszintjét is. Ráadásul a Tesla egyféle etalon az e-autók között, így annak árváltozásai kihatással vannak a piacának más autóira is.
Az alábbi felsorolásban mutatjuk, mely főbb, 1-5 éves elektromos autók árai csökkentek legnagyobb mértékben 2022 júniusa és 2023 júniusa között az Egyesült Államokban.
Legnagyobb éves használt e-autó árcsökkenések az USA-ban (modell/2023. júniusi átlagár/éves árcsökkenés):
- Tesla Model 3 37 023 dollár -30.5%
- Tesla Model X 70 158 dollár -21.3%
- Nissan LEAF 22 504 dollár -19.2%
- Tesla Model S 64 938 dollár -19.0%
- Land Rover Range Rover 75 481 dollár -18.5%
- Land Rover Range Rover Velar 46 269 dollár -17.5%
- Land Rover Discovery 40 986 dollár -16.8%
- Hyundai Ioniq Hybrid 20 148 dollár -16.2%
- Jaguar E-PACE 33 213 dollár -16.2%
- BMW 5 Series (PHEV) 33 607 dollár -15.5%
- Országos átlag 32 811 dollár -3.6%
Növekszik az európai e-autópiac
Egyébként 2023 első negyedévben az újonnan forgalomba helyezett személyautók 12,1 százaléka volt e-autó Európában az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján. Az előző év azonos időszakában még 10 százalékon állt ez a mutató.
Az idei év első három hónapjában a villanyautók újautó-piaci részesedése 6 százalékot tett ki Magyarországon, amíg a 2022. január-márciusi időszakban 4,4-et. A 2023-as hazai eredmény sem tűnik soknak az európai átlaghoz viszonyítva, viszont a régióban kiemelkedő, hiszen például Csehországban 2,4, Lengyelországban 3,3, Szlovákiában pedig 1,8 százalékot mutat ez az érték.
A statisztikák szerint a magyarországi 4,1 milliós személygépkocsi-állományon belül 32 ezer volt az elektromos és úgynevezett PHEV (elektromos hálózatból tölthető hibrid meghajtású) személygépkocsi és kishaszongépjármű az első negyedévben. Tehát az arányuk 0,78 százalékot tett ki hazánkban, amíg Csehországban 0,21-et, Szlovákiában pedig 0,17-et.