Nem valószínű, hogy kizárólag a villanyautók évtizede lesz a következő
Fotó: Shutterstock

Ezért sem valószínű a villanyautók gyors térhódítása

A szakértő szerint számos akadálya van annak, hogy bő tíz év múlva kizárólag tisztán elektromos új autók kerülhessenek forgalomba Európában. Az sem egyértelmű, hogy egy villanyautónak kisebb a környezeti lábnyoma, mint egy hagyományosnak.


Nem valószínű, hogy kizárólag a villanyautók évtizede lesz a következő

A magyar Neweld Kft. autóipari beszállító. A keményforrasztás terén régiós piacvezető cég, de esztergálással és préseléssel is foglalkozik. Alkatrészei végfelhasználói között szerepel például a Porsche, az Aston Martin, a Lotus, a Bentley, a Lamborghini és a General Motors is.

A vállalat tulajdonosa, Hegedős Katalin a VG-nek elmondta, ő az infrastruktúra hiánya és a töltési nehézségek mellett jóval több problémát lát, ami miatt nem valószínű, hogy 2035-re kizárólag elektromos új autók kerülhessenek forgalomba Európában.

Hozzátette, a villanyautókban kevesebb és teljesen más alkatrészre van szükség, mint a belső égésűekben, ami rengeteg vállalat csődjét jelentheti a szektorban. Ráadásul az autógyártók is kevés új elektromos modellt dobnak a piacra. Azt tesztelhetik, hogyan reagálnak rájuk a vevők, és mekkora az e-autók létjogosultsága.

Egy új modell gyártási ideje öt év, a felfutási ideje pedig újabb öt év. Ez eleve tízéves ciklus. Ráadásul nem tudom elképzelni azt sem, hogy addigra minden sarkon töltő nő ki a földből, és megoldódik, hogy a fél ország este, napsütés nélkül, szélcsendben is feltölthesse az autóját

- nyilatkozta Hegedűs Katalin.

Elmondta, a jelenlegi technológiához nincs biztosítva elegendő alapanyag sem. Egyes anyagok termelése (például a kobalté és a lítiumé) pedig különösen sok energiát igényel, valamint a környezetre is meglehetősen káros. Úgy látja, jelenleg nem ugyanabban a formában szennyezi a környezetet az elektromos autók előállítása, mint a belső égésűeké, de attól még szennyezi.

Nem bír a kínaiakkal a Tesla a globális villanyautó-piacon

Bár óriási eladási számot ért el a Tesla az előző negyedévben, nem tudta megelőzni az elsőszámú riválisát a villanyautópiacon. Amíg az amerikaiaknak 422 875 autót sikerült eladniuk az első három hónapban, a kínai BYD 552 076 járművet értékesített.

Egyébként a 10,2 millió darabot is meghaladták tavaly az villanyautó-eladások, ami 65 százalékos éves növekedést takar. A vezető gyártó 2022 utolsó negyedévében is a BYD volt, hiszen hozzájuk köthető az értékesítések 19,8 százaléka. Őket a Tesla követett 12,1 százalékkal, illetve a Volkswagen 8,2 százalékkal.

Ezzel együtt a BYD tavaly is lenyomta a Teslát az értékesítés volumenét tekintve (az előbbi 1,8 millió járművet értékesített, amíg az utóbbi 1,3 milliót), de a kínaiak kereslete még mindig leginkább Kínára korlátozódik.

Ne hagyd ki!