Biztonsági kamera

Számos egyesült államokbeli bank olyan mesterséges intelligencián alapuló kameraszoftvert telepített vagy tervez telepíteni, amely analizálni tudja az ügyfelek szokásait, nyomon követi, „óvja" a munkavállalókat, de még az ATM-ek közelében alvó hajléktalanokat is képes megfigyelni.



A mesterséges intelligencia térhódítása egyre nagyobb méreteket ölt a világban. Amennyi pozitív hatása van a technológiának, legalább annyi kritikával is illetik. Most az amerikai pénzintézetek kamerarendszerébe költözhet be a gondolkodó szoftver, ami sokaknak nem tetszik.

Előkészületek

2019-ben kezdte el tesztelni a JPMorgan a saját fejlesztésű szoftverét, amely az archivált bankfióki felvételeket analizálta. Az eredményeket a banki ágazatok átalakítására, illetve a munkavállalók beosztásának optimalizálására használták. Emellett a vásárlói szokásokról is hasznosítható adatokat gyűjtött a szoftver, kirajzolódott például, hogy a férfiak általában közvetlenül ebéd előtt, vagy után érkeznek a bankfiókokba, míg a nők inkább délután térnek be elintézni az ügyeiket. A közeljövőben a kamerarendszerüket arcfelismerő funkcióval bővítenék, amit összekötnének az Interpol, az FBI és a CIA adatbázisával, így a rejtőzködő bűnözők azonosításába is besegítenének. Ehhez viszont szükségük lesz az ügyfelek beleegyezésére is.

A hitelintézetnél az IBM, a Google és az Amazon technológiáiból gyúrtak össze egy saját fejlesztésű szoftvert, de olyan cégekkel is tárgyalnak, mint az AnyVision, vagy a Vintra, amelyek bevetésre kész platformokkal állnak az ügyfelek rendelkezésére. Az eredmény az lett, hogy tavaly októberben néhány Ohio állambeli fiókjukban el is kezdték tesztelni a rendszert, amivel a tranzakciós időigényeket és az alkalmazottjaikat jelentősen leterhelő tevékenységeket vizsgálták, illetve azt, hogy hány ügyfelük hagyja el a bankfiókokat a hosszas sorbanállás miatt.

Közös utakon

A City National Bank és a Wells Fargo is nagyon hasonló teszteket végzett, illetve végez, azzal a különbséggel, hogy ezeket nem jelentették be korábban. Bobby Dominguez, a Citi National Bank informatikai biztonsági vezetője azt nyilatkozta, hogy arcfelismerő rendszerük alapjait az okostelefonok fektették le, amelyek a készülékek feloldásához már régóta használják ezt a megoldást. A floridai gyökerekkel rendelkező bank jövő év elején kezdi meg az arcfelismerő rendszer tesztelését 31 helyszínen, bankfiókokban és ATM-ek környékén. A szakember hozzátette, hogy semmilyen körülmények között nem sértenék meg az ügyfeleik és a munkavállalóik személyiségi jogait, de nem érti, miért ne lehetne egy már bevált módszert kiterjeszteni annak érdekében, hogy jobbá tegyék a szolgáltatásukat.

Védelmi intézkedések 

Természetesen nemcsak a munkafolyamatok optimalizálását, hanem a biztonság növelését is elősegítenék ezek a megoldások. A Wells Fargo például már közel egy évtizeddel ezelőtt egy olyan szoftvert használt, amely a bűncselekményeket rögzítő felvételeket elemezte.

Rengeteg bank számolt be arról is, hogy a hajléktalanok nagyon sok kárt okoznak nekik. Bevett szokásuk, hogy az ATM-ek közelében tanyáznak le, sokszor megrongálják a pénzkiadó masinákat, elijesztik azokat az ügyfeleket, akik igénybe vennék a gép szolgáltatásait. Ennek kiküszöbölésére olyan rendszereket állítottak fel, amelyek észlelik ezeket a tevékenységeket, és beépített hangszóróval, szirénával, illetve reflektorokkal jelezhetnek az ott tanyázóknak, hogy hagyják el a helyszínt.

Sokan nem örülnek

Számos bank rengeteg kritikát kapott a hasonló kamerarendszerek tervezett kiépítése miatt. Sokan úgy vélik, hogy ezek a szoftverek nem megbízhatóak színesbőrű emberek esetében, ami most különösen érzékeny téma az Egyesült Államokban. Nem beszélve arról, hogy sokan a privát szférájukat féltik, illetve azzal vádolják a bankokat, hogy az alacsonyabb jövedelmű, illetve a nem fehérbőrű ügyfeleket szigorúbban ellenőriznék az előítéleteik miatt.


Ne hagyd ki!