Művészi fotó egy okostelefonról
Fotó: Unsplash

Fizetés mobiltelefonnal? Lássuk, hogyan csináld!

Ha már létezni sem tudunk a mobiltelefonunk nélkül, miért ne használhatnánk egy plusz funkcióját és miért ne fizessünk vele? Lássuk, hogyan is kell ezt csinálni!


​Kártya vagy telefon?

Számtalanszor előfordul az emberre, hogy fizetne, ám csak akkor veszi észre, nincs nála a tárcája, ami roppant kellemetlen helyzet. A mobiltelefon azonban szinte mindig kéznél van, hiszen ezen tájékozódunk, intézzük a levelezéseinket, vagy éppen élünk online társasági életet. Éppen ezért praktikus fizetni magával a készülékkel. Szerencsére ez már nem a jövő, hanem sokkal inkább a jelen. Megnéztük, hogyan működik a dolog. A bankkártyás fizetéssel kapcsolatban aligha találni ellenérveket, gyakorlatilag minden szempontból praktikusabb, mint a készpénzhasználat. Itt nem fordulhat elő, hogy a tárcánkban nincs éppen elegendő pénz, kényelmes - hiszen csak oda kell érinteni a kasszánál lévő POS terminálhoz -, a tranzakció pedig a vásárlónak költségmentes. Az is mellette szól, hogy mivel a többség utalással kapja a fizetését, egyszerűbb a kártyán keresztül közvetlenül a bankszámláról fizetni, mint beiktatni a folyamatba egy készpénzfelvételt. És akkor még nem beszéltünk a webshopokról, amelyeknél ugyancsak a kártyás fizetés a legelterjedtebb és legolcsóbb megoldás.

​Legyen mindig kéznél

Állandó dilemma ugyanakkor, hogy hol is tartsuk a kártyát, hogy mindig kéznél legyen. A tárca nem mindig jó megoldás, többnyire egyszerűen túl nagy, és macerás elővenni minden egyes fizetésnél. Sokan ezért a mobiltelefon tokba teszik a vékony plasztiklapot, ami működik is, hiszen így elég a telefont a POS-hez tartani, és máris mehet az érintésmentes fizetés. Ha pedig mégis be kell dugni a kártyát a terminálba, akkor pillanatok alatt ki lehet venni azt a tokból. Van azonban ennél jobb megoldás is, mégpedig az, ha a mobiltelefonunkba „integráljuk” a kártyánkat, ugyanis ettől kezdve elég az is, ha csak a mobilunk van nálunk. Maga a fizetés továbbra is pofonegyszerű, csak ettől kezdve nem a kártyát, hanem a telefont kell a POS terminálhoz érinteni. Az sem lehet kifogás, hogy több kártyát használunk, ugyanis a mobilalkalmazásokba több plasztiklap is beregisztrálható, így mindig azt választhatjuk, amelyikkel éppen fizetni akarunk. Arra kell csak figyelni, az összehangolást követően ne tartsuk az adott kártyát a mobiltelefon tokban, mert a digitalizált és a fizikai lap zavarhatják egymást.

​Hogyan működik?

Az érintésmentes kártyás fizetés az úgynevezett NFC technológiával működik, ami biztonságos és gyors adatátvitelt tesz lehetővé egymástól legfeljebb 4-5 cm távolságra lévő készülékek között. A kártyák és a POS terminálok többsége már NFC-képes, de a telefonok közül is mind több ilyen. Ez utóbbi teszi lehetővé, hogy a készülékbe digitalizált kártyával érintésmentesen lehessen fizetni.

​Milyen készülékekre van szükség?

Az NFC-képesség ma már nem luxus, mi magunk már 34 000 forint körüli összegért találtunk megfelelő telefont, de a 100 000 forint alatt is bőven akad Samsung, Xiaomi, Motorola, Nokia, Huawei, ZTE vagy éppen Ulefon márkájú mobil a palettán. A készülék maga tehát aligha lehet a szűk keresztmetszet. Nagyon nem mindegy azonban, hogy iPhone-unk vagy androidos készülékünk van, ugyanis más mobiltárca alkalmazást (Apple Wallet, Google Wallet) kell ezekre letöltenünk, vagy bizonyos esetekben a bank saját szoftverét használhatjuk. Itt okozhat némi problémát, hogy míg az Apple Wallet szolgáltatást minden nagyobb hazai bank támogatja, addig a Google Wallet az OTP Bank, az MKB Bank és a Raiffeisen Bank kártyáival nem használható. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincs lehetőség mobilon keresztül fizetni ezen bankok kártyáival, mindössze arról van szó, hogy az adott pénzintézet mobilfizetési alkalmazásával tudjuk ugyanezt megtenni. Ehhez a Raiffeisen Bank ügyfelei a RAIPay mobilfizetési alkalmazást, míg az MKB Bank ügyfelei az MKB Mobilalkalmazás mobilfizetés szolgáltatását használhatják, az OTP androidos felhasználói számára pedig a Simple alkalmazás jelenthet megoldást.

​Hogyan fizethetünk mobilalkalmazásból?

A mobiltelefonos fizetéshez szükséges, hogy a POS terminál képes legyen érintés nélküli tranzakciókra, amit egy kis ikon jelez a pénztárnál minden esetben. Magához a tranzakcióhoz egyébként nem lesz szükség mobil internetre, vagyis, ha éppen nincs kapcsolat, többnyire akkor is működni fog a dolog. Azért „többnyire”, mert a mobilfizetési alkalmazás nem a bankkártyánk adatait tárolja és továbbítja a POS terminál felé, hanem egy speciális, egyszer használatos kódot, úgynevezett tokent. Ebből 10 darab van az alkalmazásban, és amíg ezek el nem fogynak, addig internetkapcsolat nélkül is menni fog a fizetés, ha pedig ismét lesz internet, az alkalmazás feltölti a token készletet. Így elvileg előfordulhat, hogy amennyiben hosszabb ideig nem kapcsolódunk a hálózathoz, a mobilos fizetés nem fog működni.


Ne hagyd ki!