Nem csak a kereskedők és a vásárlók, hanem a kiberbűnözők is készülnek a Black Friday-re, amely idén november 29-re esik. Érdemes odafigyelni, hol és hogyan vásárolunk, különben úgy járhatunk, mint a britek, ahol az átvert vásárlók fejenként átlagosan csaknem 700 fontot (átszámítva több mint 330 ezer forintot) veszítettek tavaly.
A Black Friday mostanra több hetesre nyúlt akciói az internetes bűnözők egyik kedvenc időszakává váltak, mivel ilyenkor a vásárlók figyelme lanyhul, így könnyebb őket megtéveszteni. A brit Nemzeti Kiberbiztonsági Központ szerint a szigetországban 2023 novembere és 2024 januárja között több mint 16 ezer bejelentés érkezett online vásárlásokkal kapcsolatos csalásokról, az áldozatok átlagosan 695 fontot veszítettek. Tavaly ilyenkor a brit vásárlók adatainak megszerzésével a csalók több mint 11,5 millió fontot kaszáltak - számol be az Economx.
Nem jó jel, ha sürgetnek
Az esetek 43%-ában közösségi média platformokon, 18,9%-ában pedig online piactereken keresztül történt a visszaélés. Az áldozatok jelentős része (23%) a 30–39 évesek közül került ki, őket követték a 40–49 évesek (20%), az átlagéletkor pedig 42 év volt. A csalások egyre kifinomultabbá válnak, a bűnözők sok esetben mesterséges intelligenciát is bevetnek, ami végképp megnehezíti az átverések felismerését.
Adam Mercer, az Action Fraud igazgatóhelyettese figyelmeztetett, hogy a csalók gyakran sürgetik az online vásárlás befejezését, ő banki átutalás helyett hitelkártya használatát javasolja, mert az nagyobb védelmet biztosít. A Black Friday, amely korábban egyetlen akciós nap volt, a világ számos országában mostanra több hetes promóciókkal tűzdelt vásárlási eseménnyé nőtte ki magát.
Egy hazai felmérés szerint Magyarországon már minden második Mastercard-dal rendelkező ügyfél tapasztalt valamilyen csalást. A károk elkerülésére a szakértők azt ajánlják, járjunk el fokozott figyelemmel az online vásárlások során, és használjunk biztonságos fizetési módokat.
Olykor a kereskedők is túltolják
Bár a hivatalos Black Friday idén november 29-én lesz, már most egymást érik az akciók a neten. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ezért a „Gondolja Végig Higgadtan” edukációs sorozatában egyhónapos kampányt indított, amelyben tájékoztató videókkal, tanácsokkal segíti a fogyasztókat abban, hogy tudatosan vásároljanak, és ne hagyják átverni magukat.
A GVH tapasztalatai szerint a Black Friday idején a kereskedők számos trükköt alkalmaznak a fogyasztókban fellángoló vásárlási láz kihasználására. Sok esetben jelentős, „akár 80-90 %-os” kedvezményeket is hirdetnek, melyek csak néhány, vagy sokszor nem is elérhető termékekre vonatkoznak. Előfordul, hogy az akciókat „csaliként”, direkt alacsony készlettel rendelkező termékekre hirdetik meg. A webáruházak emellett sokszor sürgető üzeneteket alkalmaznak, a termékek népszerűségére utalva, ezzel pszichés nyomást gyakorolva a vásárlókra. A GVH tanácsai vásárlás előtt itt olvashatóak.