Különösen sok az internetes csalás
Fotó: Shutterstock

Erre figyelj netes vásárláskor, hogy ne verjenek át

A karácsony előtti időszakban különösen megugrik a pénzügyi csalások, adathalász támadások, internetes és telefonos visszaélések száma. Sorolunk nyolc dolgot, amire különösen érdemes odafigyelned a netes vásárlásokkor azért, hogy ne verjenek át!


Nyolc dologra különösen figyelj oda az online vásárlásokkor

Különösen magas volt az internetes csalások száma az elmúlt hónapokban. Ebből a szempontból nagyon veszélyes az ünnepek előtti időszak, amikor sokkal többen rendelnek termékeket az internetről, mint az év korábbi szakaszaiban. Emiatt a HVG nyolc pontba szedte össze, mire érdemes különösen odafigyelni a netes vásárlásokkor, hogy az ember ne legyen átverések áldozata, amit leginkább a pénztárcája bánhat. De mutatjuk a listát!

  • Sok az eredeti webshopokra nagyon hasonlító adathalász klónoldal. Ezért mindig győződj meg róla, hogy valóban onnan rendelsz, ahonnan szeretnél!
  • Kérj megerősítést megbízható elérhetőségen keresztül ha megkeresnek, hiszen számos csaló adja ki magát bankok vagy más pénzügyi szolgáltatók megbízottjának!
  • Ha az első alkalommal rendelsz valahonnan, fizess utánvéttel!
  • Segíthet a hamis oldalak beazonosításában, ha megnézed az adatkezelési tájékoztatójukat és az általános szerződési feltételeiket. Például a magyarországi cégekről ingyenesen elérhető e-Cégjegyzékben érdemes ellenőrizni, valóban létezik-e a vállalat!
  • A vásárlás előtt tájékozódj az ügyfélszolgálat elérhetőségeiről!
  • Figyelj oda a cég közösségi értékeléseire!
  • Online piactereken - ha megoldható - kérd a rendelt termék személyes átvételét!
  • Ne engedd, hogy a kereskedő egy konkrét futárszolgálathoz ragaszkodjon!

A középkorú budapesti nők a pénzügyi csalók kedvencei

Ugrásszerűen megnőtt idén a pénzügyi csalások, adathalász támadások, internetes és telefonos visszaélések száma és mértéke, szektorszinten a második negyedévben 7 milliárd forint volt a csalásokból származó kár, ebből az Ersténél 500 millió forintos veszteség keletkezett - hangzott el a hitelintézet egy sajtóbeszélgetésén a napokban.

Harmati László, a bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta: az áldozatok egyaránt megtalálhatóak az átlag ügyfelek között és a prémium- és privátbanki szegmensben is, ahogyan a vállalati számlák is célpontok lettek. Így a megelőzés és tudatosítás fontossága is megnőtt, főleg az ünnepi időszak közeledtével.

Az Erste folyamatosan fejleszti monitoring tevékenységét és a pénzintézet a csalások 90 százalékát ki tudja szűrni. De az okozott károk összértéke a próbálkozások számának jelentős emelkedése miatt még így is többszöröse az elmúlt évinek. Az adataik szerint a harmadik negyedévben 4,4 milliárd forint értékben akadályoztak meg csalást, ami csaknem háromszorosa az első negyedévi összegnek.

Leggyakrabban a középkorú budapesti nők váltak visszaélés áldozatává, mivel nagyobb arányban vannak jelen azokon az online értékesítési platformokon, amelyeket az adathalászattal foglalkozó bűnözők is használnak. A legtöbb pénzt pedig a középkorú budapesti férfiaktól csalják ki - mondta Kósa Anna, a bank compliance vezetője.

Ne hagyd ki!