A vizsgált esetek több mint felénél, 310-ből 183 webáruháznál és üzletnél talált kifogásolni valót a fogyasztóvédelmi hatóság a 2021. januárjától életbe lépett szavatossági és jótállási szabályok betartásának elmulasztása miatt. Összesen 2,7 millió forint bírságot osztottak ki.


2021. januárjától új szabályok léptek érvénybe a szavatossági és jótállási kötelezettségek és előírások terén. Ezt a lépést több dolog is indokolta. Hosszú évek óta a garanciális ügyintézés hiányosságai miatt érkezik be a legtöbb vásárlói bejelentés a fogyasztóvédelemhez. Tavaly például 25 ezer esetben tettek panaszt a vásárlók, aminek jelentős részét képviselték a szavatossági és jótállási reklamációk. Emellett már csaknem 17 éve nem történt változás a szabályozásban, így érett már a reform. A változások a fogyasztókat is jobban védik, illetve a vállalkozások kötelezettségeit is egyértelműbbé tették.

 A legfontosabb változások 

  • A termék árához igazodva változott a jótállási idő. A korábbi 1 éves jótállás mellett bevezetésre került a sávos rendszer, amely két, illetve három éves jótállási kötelezettséget is előír a vállalatoknak (bruttó 10-100 ezer forint, 100-250 ezer forint, és 250 ezer forint fölötti termékek alakítják a sávokat).
  • Maximum 30 nap áll rendelkezésre a javításra, ha ez nem lehetséges, 8 napon belül cserélni kell a reklamált terméket.
  • Elektronikusan is kiadható a jótállási jegy, melynek a tartalma pontosításra került.
  • Szervizeléssel kapcsolatos teendők bővültek, időkorlátok és tájékoztatási kötelezettségek kerültek bevezetésre.
  • Több termék esetén érvényesíthető a jótállási kérelmünk (pl. drónok, nyílászárók, kádak).
  • A vásárló tájékoztatásának az elmulasztása szabályszegésnek minősül.

A hatóság az első szabálysértéseknél csak figyelmezteti a vétkes vállalkozásokat, utána viszont pénzbírságra lehet számítani, ami 100 és 300 ezer forint között mozog. A részletes módosításokat ITT találjátok.

Mit hozott az első 3 hónap?

Idén a fogyasztóvédelem 310 üzletet és webshopot ellenőrzött, hogy betartják-e az új szabályozásokat. Az ellenőrzés az alábbi eredményekkel zárult:

  • 183 vizsgált vállalkozásnál tártak fel szabálysértést
  • 80 esetben tapasztaltak félrevezető tájékoztatást a reklamációs határidőkről, ez a hiba fordult elő a leggyakrabban
  • 36 esetben az adott vállalkozás nem adott jótállási jegyet
  • 37 esetben nem tüntették fel a jótállási jegyeken az év elejétől hatályos szabályokat
  • A termékek tizedénél az árak megfelelő sávos jótállási ideje hiányzott
  • 2,7 millió forint bírságot szabtak ki

A fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta, hogy a nagyobb áruházak és üzletláncok általában megfelelően betartják a szabályokat, egyedi figyelemfelhívó és szóbeli tájékoztatással informálják a vásárlókat az új jogaikról. Sokan azonban még a régi szabályokat sem tartják be rendesen. A tárca közelmúltban közzétett Fogyasztóvédelmi szakmapolitikai programja a következő időszak kiemelt feladatai között az első helyen említi az új előírások betartásának ellenőrzését, így folyamatos és szigorú hatósági vizsgálatokra lehet számítani.


The Conversation

Friss

Elon Musk dolgozóinak megszabták, mit mondhatnak a főnökről

Elon Musk vállalata, a The Boring Company megtiltotta a sofőrjeinek, hogy negatív fényben tüntessék fel az üzletembert. Sőt, a dolgozóknak egy komplett forgatókönyvet is be kell magolniuk, hogy minden kérdésre felkészüljenek-adta hírül a TechCrunch.

A Boring Company portfóliója alapvetően egyszerű termékekből áll. A cég alagutakat fúr és értékesít. Ezek célja csak a megrendelőtől függ. Például földalatti gyalogos és kerékpár (alag)utakat lehet a cégtől rendelni, de a vállalat akár hajókonténerek szállítására alkalmas alagutakat is készít. A cég fő terméke a „Loop". Ez egy olyan alagút, amelyben Teslák szállítanak embereket a különböző állomások között. Egy autó egyszerre maximum öt embert szállíthat: a sofőrt, aki a Boring Company alkalmazottja, és négy utast. Elon Musk cége az első loop-ot alig több, mint egy hónapja adta át Las Vegas-ban. A közel 3 kilométeres alagút nagyjából 1 év alatt készült el, 47 millió dollárból (13,4 milliárd forint). Az alagút és a Teslák segítségével az állomások közötti, jellemzően 45 perces utak 2-3 percre csökkenthetők. A TechCrunch a napokban kiderítette, hogy a sofőröknek egyfajta forgatókönyvet kell követniük munkájuk során Elon Musk védelme érdekében. Hogy ez mit is jelent pontosan? Megszabták, hogy bizonyos kérdésekre milyen válaszokat adhatnak.

Minden szép és jó

Az a feladatod, hogy biztonságos utazást biztosíts az utasoknak, nem pedig az, hogy szórakoztasd őket. Minimalizáld a beszélgetést, és koncentrálj az útra.

-olvasható a Boring Company utazási forgatókönyvében, amelyet a TechCrunch hivatalos úton szerzett meg.

Elon Musk nagyon népszerű manapság, éppen ezért a vállalat nem szeretné, ha az alkalmazottak negatív fényben tüntetnék fel őt. Legalábbis a szkriptből erre lehet következtetni. A forgatókönyv egyértelmű utasításokat ad a sofőröknek, hogy mindenáron kerüljék az üzletemberrel kapcsolatos kérdéseket. Szemezgessünk még a dokumentumból!

Ez a kérdéskategória (minden, ami Musk-al kapcsolatos) rendkívül gyakori és rendkívül érzékeny téma. Az utasok rajongása az alapítónk iránt elkerülhetetlen, a hozzá köthető kérdések dominálhatják a beszélgetést. Legyen a lehető legrövidebb, és tegyen meg mindent, hogy leállítsa a beszélgetést. Ha az utasok továbbra is erőltetik a témát, udvariasan közölje:" Sajnálom, de tényleg nem tudok mit hozzáfűzni" majd váltson témát.

A vállalat az erőszakosabb utasokra is felkészült. Ha tovább kérdezgetik a sofőrt, hogy milyen vezető Musk, illetve, hogy szeret-e neki dolgozni, az alábbi választ kell adnia:

Természetesen, ő egy nagyszerű vezető. Mindannyiunkat arra motivál, hogy remek munkát végezzünk!

Na de mi van akkor, ha az utasok rákérdeznek Elon Musk Twitteres ámokfutásaira?

Elon közszereplő. Azért vagyunk itt, hogy fantasztikus utazási élményt nyújtsunk!

Igaz, amit az újságok írnak róla? Udvariatlan főnök? Füvezik? Nem engedi, hogy az alkalmazottak szabadságra menjenek?

Nem olvastam ezeket a cikkeket, de nekem más tapasztalataim vannak vele kapcsolatban.

Mióta dolgozol a cégnél?

Elég ideje ahhoz, hogy úgy ismerjem az alagutakat, mint a tenyeremet!

Mennyi baleset köthető a rendszerhez?

Ez egy nagyon biztonságos rendszer.

Nos, nagyjából így néz ki a Boring Company valós idejű, hónapokig, évekig tartó, élőszereplős „filmjének" forgatókönyve.

Vannak bajok

Musk azon dolgozik, hogy minél több városban létrehozzon egy loop-ot, azonban a szakemberek egyáltalán nem biztosak abban, hogy ez jó üzlet. A Boring Company úgy érvel a technológiája mellett, hogy olcsóbban és gyorsabban tud alagutakat kialakítani, mint a hagyományos alagútfúró vállalatok. Ráadásul a loop a felszíni forgalmat is csökkenti. Egy hagyományos alagút, például egy metró esetében mérföldenként 1 milliárd dollárba kerül. Legalábbis a cég honlapja szerint. Ezzel szemben a Boring Company ugyanezt 30 millió dollárból kihozza. Elviekben. Sokan azonban kételkednek Musk szavaiban.

Jian Zhao építőmérnök-professzor, aki mellesleg az alagútfúrás szakértője, nem igazán látja, hogyan valósítaná meg Elon Musk az ígéreteit. A professzor szerint a cég technológiája semmi újdonságot nem adott a világnak, így szkeptikus a vállalat terveivel kapcsolatban.

Továbbá az utasok alig néhány nappal a Vegas-i loop átadása után máris komoly kritikákkal illették a projektet. Sokan arra panaszkodtak, hogy az egymást követő Teslák feltorlódnak, így a beígért pár perces utazás nem valósul meg. Ráadásul egyszerre csak 4 ember utazhat egy autóban. Lehet, hogy a metró drágább, de ott egy fuvarral több száz ember eljuthat a célállomásáig.

Kikötött a világ leghíresebb konténerhajója, sokba fájt a Szuezi kaland

Az Ever Given konténerhajó közel négy hónapnyi késés után végre kikötött Rotterdamban.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó:123RF

Kockás papír helyett vali.hu, így pörgetnék föl a hazai digitalizációt

A digitalizáció erősítéséről tárgyalt a Nemzeti Versenyképességi Tanács, a testület négy területen javasol intézkedéseket a kormánynak - közölte a pénzügyminiszter a közösségi oldalán.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!