A hiba az ön készülékében van

A vizsgált esetek több mint felénél, 310-ből 183 webáruháznál és üzletnél talált kifogásolni valót a fogyasztóvédelmi hatóság a 2021. januárjától életbe lépett szavatossági és jótállási szabályok betartásának elmulasztása miatt. Összesen 2,7 millió forint bírságot osztottak ki.


2021. januárjától új szabályok léptek érvénybe a szavatossági és jótállási kötelezettségek és előírások terén. Ezt a lépést több dolog is indokolta. Hosszú évek óta a garanciális ügyintézés hiányosságai miatt érkezik be a legtöbb vásárlói bejelentés a fogyasztóvédelemhez. Tavaly például 25 ezer esetben tettek panaszt a vásárlók, aminek jelentős részét képviselték a szavatossági és jótállási reklamációk. Emellett már csaknem 17 éve nem történt változás a szabályozásban, így érett már a reform. A változások a fogyasztókat is jobban védik, illetve a vállalkozások kötelezettségeit is egyértelműbbé tették.

 A legfontosabb változások 

  • A termék árához igazodva változott a jótállási idő. A korábbi 1 éves jótállás mellett bevezetésre került a sávos rendszer, amely két, illetve három éves jótállási kötelezettséget is előír a vállalatoknak (bruttó 10-100 ezer forint, 100-250 ezer forint, és 250 ezer forint fölötti termékek alakítják a sávokat).
  • Maximum 30 nap áll rendelkezésre a javításra, ha ez nem lehetséges, 8 napon belül cserélni kell a reklamált terméket.
  • Elektronikusan is kiadható a jótállási jegy, melynek a tartalma pontosításra került.
  • Szervizeléssel kapcsolatos teendők bővültek, időkorlátok és tájékoztatási kötelezettségek kerültek bevezetésre.
  • Több termék esetén érvényesíthető a jótállási kérelmünk (pl. drónok, nyílászárók, kádak).
  • A vásárló tájékoztatásának az elmulasztása szabályszegésnek minősül.

A hatóság az első szabálysértéseknél csak figyelmezteti a vétkes vállalkozásokat, utána viszont pénzbírságra lehet számítani, ami 100 és 300 ezer forint között mozog. A részletes módosításokat ITT találjátok.

Mit hozott az első 3 hónap?

Idén a fogyasztóvédelem 310 üzletet és webshopot ellenőrzött, hogy betartják-e az új szabályozásokat. Az ellenőrzés az alábbi eredményekkel zárult:

  • 183 vizsgált vállalkozásnál tártak fel szabálysértést
  • 80 esetben tapasztaltak félrevezető tájékoztatást a reklamációs határidőkről, ez a hiba fordult elő a leggyakrabban
  • 36 esetben az adott vállalkozás nem adott jótállási jegyet
  • 37 esetben nem tüntették fel a jótállási jegyeken az év elejétől hatályos szabályokat
  • A termékek tizedénél az árak megfelelő sávos jótállási ideje hiányzott
  • 2,7 millió forint bírságot szabtak ki

A fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta, hogy a nagyobb áruházak és üzletláncok általában megfelelően betartják a szabályokat, egyedi figyelemfelhívó és szóbeli tájékoztatással informálják a vásárlókat az új jogaikról. Sokan azonban még a régi szabályokat sem tartják be rendesen. A tárca közelmúltban közzétett Fogyasztóvédelmi szakmapolitikai programja a következő időszak kiemelt feladatai között az első helyen említi az új előírások betartásának ellenőrzését, így folyamatos és szigorú hatósági vizsgálatokra lehet számítani.


Ne hagyd ki!