Érdemes jobban odafigyelni, ha csipog a mobil a jövőben
Fotó: Shutterstock

Segít a Google, ha ellopták az adataidat

Kérésre jelzi a felhasználóinak a Google, ha valamelyik személyes adatukat (például az email-címüket vagy a telefonszámukat) illetéktelenül tartalmazza egy weboldal. A sértettek akár a weblap törlését is kérvényezhetik a keresőóriás találatai közül.


Az adatlopások ellen lépett a Google

Fellép a Google a szaporodó adathalász- és hackertámadások ellen: megkönnyítik az ellopott bizalmas adatok (például lakcím, telefonszám vagy email-cím) eltávolítását a keresési találatai közül. Emellett akkor is értesítheti az érintetteket a keresőóriás, ha rábukkan ezen adatokra a neten.

A „results about you”, azaz „találatok rólad” nevű funkció a számítógépek és a mobiltelefonok irányítópultján lesz elérhető A HVG tapasztalatai szerint az elérési útvonal Magyarországról egyelőre hibára fut, ezért feltételezhető, hogy hazánkban később indul a szolgáltatás.

Egyre felhasználóbarátabb

Egyébként a funkció kezdeti verziója tavaly szeptemberben indult, azonban most kapott jelentős frissítést. Az újítással - a korábbiakkal ellentétben - már nem a felhasználóknak kell vadászniuk az adatainkra a keresések között, hanem megteszi azt helyettük az eszköz. Az érintettek kérhetik az azokat szerepeltető weboldal eltávolítását is a Google keresési találatai közül. Továbbá értesítést is igényelhetnek, ha a jövőben rábukkan ezekre az adatokra a keresőóriás valahol a neten.

Igaz, a Verge felhívja rá a figyelmet, nem tűnnek el az adatok végleg a netről, csak a Google keresési eredményeinek a listájáról. Így célirányosan továbbra is megnyithatók maradnak a honlapok a bizalmas információkkal.

Engedélyt fog kérni a Meta, hogy adatokat gyűjthessen rólunk

A Google mellett más techóriások is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az adatvédelemre. A Meta például olyan platformok mögött álló cég, mint a Facebook, vagy az Instagram. A vállalat engedélyt fog kérni a következő hetekben az Európai Unióban az Európai Gazdasági Térségben és a Svájcban élő felhasználóitól, hogy adatokat gyűjthessen róluk, így személyre szabott hirdetéseket jeleníthessen meg nekik a platformjain. A felhasználói hozzájárulásokra a szigorodó adatvédelmi előírások miatt lett szüksége a cégnek. Ez nehéz helyzetbe hozza a Metát, hiszen tavaly a bevételeinek a 97 százaléka hirdetésekből származott.

Egyébként az Apple már 2021-ben megnehezítette az iOS 14-en az alkalmazások dolgát abban, hogy kövessék a felhasználóik tevékenységét. Abban az operációs rendszerben minden appnak engedélyt kell kérnie ehhez. Emellett a felhasználók egyetlen beállítással el is zárhatják ezt a lehetőséget az összes applikációjuktól.

Ne hagyd ki!