Nagyszüleink, dédszüleink közül 820 ezren legalább hetente interneteznek, ám nem mindig vannak tisztában a virtuális tér kockázataival.
Idősek a világhálón
Az internetező 65 év felettiek túlnyomó részének (84%) van saját okostelefonja, nagy többségük (81%) internetezik is rajta. Az idősek többsége számára a készülék fontos, ragaszkodnak hozzá. A 65 éven felüli okostelefonos internetezők többsége (57%) azt mondja, hogy rosszul szokta érezni magát, ha nincs nála a készüléke – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült felmérésből. A 65 évnél idősebb korosztály azonban nincs felkészülve azokra a kockázatokra, amelyeket a nem körültekintő nethasznált hordozhat. Emiatt őket az átlagosnál is jobban veszélyeztetik az olyan visszaélések, mint az adathalászat, az áloldalakról történő vásárlás vagy a hamis nyereményjátékok.
Segítsenek a fiatalabbak
Az idősek a legtöbb támogatásra gyerekeiktől és unokáiktól számíthatnak, hiszen digitális kérdésekben leginkább az ő tanácsaikat követik. Ezért is fontos, hogy a fiatalabbak kellő jártasságot szerezzenek a netbiztonsági kérdésekben és jótanácsaikkal segítsék idősebb rokonaikat. Szerencsére néhány egyszerű óvintézkedéssel könnyen elejét lehet venni annak, hogy az idős hozzátartozók áldozatul essenek a visszaéléseknek.
Öt pont az idősek online biztonságáért
- Vírusvédelem: nagyszüleink telefonján, tabletjén és számítógépén legyen aktív vírusvédelem, és folyamatosan frissüljön az operációs rendszer. Rendszeresen frissítsük az általuk használt programokat és alkalmazásokat is.
- Adatvédelem: Az idősek is használjanak kellő erősségű jelszavakat, ezeket megfelelően tárolják és ne osszák meg senkivel, még hivatalosnak tűnő kérések esetén sem.
- Elővigyázatosság: tanítsuk meg az időseket körültekintően bánni az elektronikus levélben érkező linkekkel, gyanús weboldalakkal és csalárd szándékú posztokkal. Sajátíttassuk el velük a „ha valami gyanús, kerülendő" elvet, mutassuk meg nekik, hogy hogyan tudnak leiratkozni a kéretlen tartalmakról.
- Netes önvédelem: Adjunk iránymutatást, hogyan őrizhetik meg digitális személyazonosságukat, hogy véletlenül se hozzanak nyilvánosságra olyan információkat magukról, amelyek későbbi visszaélések kiindulópontjai lehetnek.
- Digitális komfortzóna: Segítsük őket olyan digitális környezet kialakításában okostelefonjukon vagy laptopjukon, amelyben könnyen és biztonságosan intézhetik banki vagy hivatalos ügyeiket és az online vásárlásokat.