Rendkívül megszaporodott az e-mailes és telefonhívásos kísérletek mellett az sms-es csalások száma is Magyarországon. Úgy tűnik, hatalmas kampányba kezdtek a csalók. Mutatjuk, mire kell figyelned, hogy ne verjenek át téged is!
Nagy, sms-es, átveréses kampányba kezdtek csalók
Mi is beszámoltunk róla a napokban, hogy az OTP Bank ügyfeleinek tömegét próbálják átverni csalók telefonhíváson és emailen keresztül annak érdekében, hogy megszerezzék a banki adataikat, és azok segítségével pénzt lopjanak tőlük. Most pedig újabb, tömeges kampányba kezdtek a bűnözők, de ezúttal sms-ben kísérlik meg becsapni az embereket – figyelmeztet a pénzintézet.
Az üzenetben a csalók úgy tesznek, mintha az ügyfél bankja, egy kártyakibocsátó intézet, esetleg futárszolgálat, közműszolgáltató vagy valamilyen egyéb cég képviseletében jelentkeznének. Arra kérik a címzettet, nyisson meg egy weboldalra vezető linket, esetleg telepítsen egy alkalmazást, vagy hívjon fel egy telefonszámot például a fiókja ellenőrzése, frissítése vagy újraaktiválása érdekében.
A PCForum megjegyzi, persze a link nem a megnevezett cég valódi weboldalára, hanem egy hamis másolatára viszi az áldozatot. A telefonszám mögött pedig nem valódi ügyfélszolgálati munkatárs jelentkezik, hanem egy magát annak kiadó csaló. És minden esetben a célpont pénzének az ellopásához szükséges adatokat próbálják megszerezni.
Az ilyen átveréseknél árulkodó lehet, hogy az üzenetek gyakran ékezet nélkül vagy tört magyarsággal megfogalmazva érkeznek. Emellett az is gyanús, ha a kapott link nem egyértelműen az adott szolgáltató weblapjára mutat. Illetve az is gyanakvásra adhat okot, ha az üzenet nem olyan telefonszámról érkezett, melyről korábban a bank, vagy a szóban forgó cég már küldött sms-t. Végül pedig az is figyelmeztető jel, ha sürgetik az ember, vagy a fiók letiltásával fenyegetnek, esetleg büntetést helyeznek kilátásba.
Ha valaki hasonló helyzetben kerül, de bizonytalan, akkor érdemes utánanézni az adott pénzintézet vagy cég ügyfélszolgálata telefonszámának, és felhívni őket azon a számon, hogy valós-e a megkeresés.
Telefonos csalásokra figyelmeztet az OTP
A telefonos hívásoknál pedig a csalók jellemzően a bank biztonsági vagy egyéb munkatársának adják ki magukat. Szintén adatokat próbálnak kicsalni, vagy alkalmazások telepítésére próbálják rávenni a gyanútlan és ijedt felhasználókat.
Jellemzően azt hazudják, hogy gyanús utalást vagy fizetést észleltek az ügyfél számláján, és kérik annak megerősítését, mert veszélyben lehet a felhasználók pénze. A meggyőzés érdekében gyakran hamis, fotós igazolványról készült képet is küldenek magukról (persze nem ők vannak a képen) az áldozatuk e-mail címére. Ezután személyes adatokat próbálnák tőlük kicsikarni, esetleg rá próbálják venni őket különböző programok telepítésére számítógépre vagy telefonra. Sőt, arra is van példa, hogy az sms-ben kapott biztonsági kód megadását kérik. Ezen privát információk vagy alkalmazások segítségével emelik le az áldozataik pénzét a számláikról.
Az OTP Bank korábban felhívta a figyelmet, a munkatársai sosem kérik programok telepítését az ügyfelektől, és igazolványfotót sem küldenek magukról. Ezért az ilyen hívásoknál elővigyázatosságot és az ismeretlen szoftverek telepítésének megtagadását javasolják, valamint azt, hogy az sms-ben kapott kódokat soha ne adja ki senki.