Újabb adatvédelmi gondok merültek fel a Facebook és az Instagram anyavállalatával, a Metával Európában. A cégcsoport egy vagyont fizethet a probléma miatt.
Célzott hirdetésekkel támadt a Meta Európában
Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) szerint a Mark Zuckerberg nevével fémjelzett Meta cégcsoport nem kötelezheti a platformjai (például Facebook, Instagram, WhatsApp) felhasználóit arra, hogy engedélyezzék a szolgáltatásaikon belüli tevékenységeik alapján célzott hirdetéseket - írja belső forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal.
A Meta platformjain évek óta lehetősége van a felhasználóknak kikapcsolni a külső weboldalakon és alkalmazásokon belül követett tevékenységük alapján célzott hirdetéseket. Azonban nincs olyan opció, hogy ezt megtegyék a cégcsoport platformjain keresztül végzett tevékenységük után is.
Ahelyett, hogy a személyre szabott reklámoknál adott lenne az igen/nem lehetősége, a felhasználási feltételek elfogadásakor kell megadnia a hozzájárulást a felhasználónak a Meta közösségi szolgáltatásainál – írja a hwsw.
Bekeményít az EU
Az EDPB egyelőre nem nyilvános döntése nem kötelezi a Metát a gyakorlata megváltoztatására, de kéri az ír adatvédelmi bizottságot (DPC), hogy a döntés tartalmát tükröző végzést adjon ki, jelentős pénzbírságot helyezve kilátásba. A Meta európai központja Írországban van, tehát a helyi hatóság a fő adatvédelmi szabályozó.
A cégcsoport korábban azzal érvelt a gyakorlata mellett, hogy közösségi szolgáltatásai minőségének a fenntartásához elengedhetetlen, hogy az értékesített hirdetésekhez felhasználják a felhasználóik tevékenységéről gyűjtött adatokat.
Most arra kényszeríthetik a Metát Európában, hogy kérje a felhasználók beleegyezését a célzott hirdetésekhez, vagy lehetőséget kínáljon a leiratkozásra.
A legfőbb szabályzó
Írország az elmúlt 15 hónapban négy ügy miatt több mint 900 millió dollár bírságot szabott ki a Metára. Jelenleg tíz további vizsgálat zajlik a vállalat ellen. A cég ír leányvállalata tavaly év végén mintegy 3 milliárd eurót különített el adatvédelmi bírságokra.
A DPC tavaly rekordnak számító, 225 millió eurós büntetést szabott ki a Meta tulajdonában lévő WhatsApp csevegőalkalmazásra is az adatvédelmi szabályok megsértése miatt.
A büntetés egy szintén 2018-ban indult vizsgálathoz kapcsolódik, amely azt volt hivatott megállapítani, hogy a WhatsApp kellően átláthatóan kezeli-e a felhasználói adatokat. A felmerülő problémák akkor is technikai jellegűek voltak.
A felügyelők egyebek mellett azt elemezték, hogy a cég megfelelően tájékoztatta-e a felhasználókat az adataik kezeléséről, illetve mennyire voltak világosak az adatvédelmi irányelvei. Az utóbbiakat egyébként a cég az elmúlt években többször is módosította.