A cégvezetők gyakran ugyanannyi időt töltenek a követelések behajtásával, mint amennyit fejlesztésre és tervezésre fordítanak, ami akadályozza a növekedést és az innovációt.
Késedelmes fizetések: európai körkép
A késedelmes fizetések jelentős gazdasági terhet rónak az Európai Unió valamennyi országára, az ezzel kapcsolatos éves költségek meghaladják Finnország teljes GDP-jét. Ezek a késések nem csak gazdasági, de társadalmi hatásokkal is járnak. Mekkora problémát jelentenek a késedelmes fizetések az EU-ban? Több mint 60%-a az uniós vállalkozásoknak tapasztal késedelmes fizetéseket, ami csődökhöz, pénzügyi instabilitáshoz, valamint a munkahelyteremtés csökkenéséhez vezet. A statisztikák szerint minden negyedik csődöt a késedelmes fizetések okoznak, amelyek dominóhatást váltanak ki. Évente 275 milliárd euró a késedelmes fizetések költsége az európai vállalkozások számára. A fizetési késedelmek csökkentésével az uniós cégek napi 158 millió eurót spórolhatnának meg finanszírozási költségeiken. Az időben történő kifizetésekkel 900 000 új munkahely jöhetne létre a közszférában. A késedelmes fizetések 20%-a a vállalkozások szerint akadályozza a zöld átállást.
A követeléskezelés dilemmái
A magyar kis- és középvállalkozások közel 90%-ában a kintlévőségek kezelése a pénzügyi munkatársak (31%) vagy az ügyvezetők (26%) feladata. A pénzügyes kollégák gyakran szembesülnek azzal a kihívással, hogy nem tudnak hatékonyan követelést kezelni, mivel számos kifogást kapnak a kötelezettektől. Egy további probléma, hogy a kintlévőség kezelése gyakran nem folyamatos és tudatos tevékenység. Általában csak akkor kap kellő figyelmet, amikor a vállalkozás cash-flow-ja veszélybe kerül, ilyenkor pedig aránytalanul nagy erőforrásokat kell ráfordítani. Az esetek többségében a fizetések kikényszerítéséhez erős nyomást kell alkalmazni, például a szolgáltatások vagy áruszállítás felfüggesztésével. Ez azonban gyakran rontja a szállító és vevő közötti üzleti kapcsolatokat, ami hosszú távon károsíthatja a vállalkozás érdekeit.
Lehetőségek a kintlévőségek kezelésére
Az elmúlt évtized során a céginformációs adatbázisok, mint például a Dun & Bradstreet és az Opten, széles körben elterjedtek. Ezek az eszközök kiválóan alkalmasak az üzleti kapcsolatok kockázatainak előzetes csökkentésére, bár a későbbiekben felmerülő nem fizetési eseteket már nem kezelik közvetlenül. Sok vállalkozás választja a szolgáltatási vagy kintlévőség-biztosítást, amelyek hatékony védelmet nyújthatnak a pénzügyi kockázatok ellen, még ha ezek a díjak néha jelentős terhet is rónak a kisebb vállalatokra. Egyes cégek eseti megbízásokat adnak ügyvédi irodáknak vagy követeléskezelő cégek segítségét veszik igénybe. Ezek a megoldások számos esetben sikerdíjas alapon működnek, ami jelentős segítséget jelenthet a nagyobb követelések behajtásánál, bár az egyes ügyletek megbeszélése időigényes lehet.
Modern megoldások
A piacon megjelenő új, digitális támogatással rendelkező projektek, mint például a Payee és a Billingo, továbbfejlesztik a hitelezők és behajtók közötti kommunikációt, különösen a számlák lejárata utáni behajtási folyamatokban. A Fair Pay Control mint új digitális rendszer, egy preventív módszertant alkalmaz, amely már a nem fizetés előtt aktívan kezeli az ügyfeleket. Ezáltal nem csak a fizetési fegyelem javítására törekszik, hanem proaktív módon segít megelőzni a késedelmes fizetések előfordulását, erősít ezzel az ügyfélkapcsolatokat is. Ez a megközelítés különösen értékes lehet azok számára, akik a pénzügyi stabilitás mellett a kapcsolatépítésre is nagy hangsúlyt fektetnek. A jelenlegi gazdasági környezetben létfontosságú, hogy a vállalkozások nyitott szemmel járjanak és olyan modern megoldásokat alkalmazzanak, amelyek hosszú távon biztosítják üzleti terveik megvalósulását és pénzügyi stabilitásukat.