Egy jól öltözött nő épp beadja a felmondólevelét a főnökének, aki egy íróasztalnál ül
Fotó: Shutterstock

Felmondáson gondolkozol? 5 tipp, hogy tökéletesen csináld

Ahogyan az első benyomás perdöntő fontosságú egy állásinterjún, úgy az is megpecsételheti a sorsodat, hogyan töltöd utolsó napjaidat az aktuális munkahelyeden, és milyen módon adod be a felmondásodat. Nézzük, hogyan hozhatod ki a maximumot az utolsó napjaidból egy cégnél!



Diszkrét munkakeresés

Miután megfogalmazódik benned, hogy ideje munkahelyet váltanod, valószínűleg minden idődet álláskereséssel szeretnéd tölteni. Nagy a kísértés, hogy online állásportálokat böngéssz a munkahelyeden is, sőt, akár egy telefonos interjút is simán lezavarnál munkaidőben. Egyik sem tanácsos. Az utolsó dolog, amit szeretnél, hogy aktuális munkaadód rájöjjön, már aktívan keresed a következő lehetőséget.

A szakszerűség érdekében kerüld a vállalati erőforrások használatát az álláskereséshez. Más szóval, lehetőleg ne a céges laptopodon intézd az ügyes-bajos dolgaidat. A toborzók tisztában vannak vele, hogy a diszkréció fontos része a felvételi folyamatnak, ezért legyél transzparens, ne titkold előlük a helyzetedet, az a dolguk, hogy rugalmasan kezeljék a szituációt és alkalmazkodjanak az ütemtervedhez, igényeidhez.

Ha titokban szeretnéd tartani a tervedet, érdemes kikapcsolnod az állásportál-fiókod beállításaiban a láthatóságot, így a főnököd nem fog rájönni, hogy munkát keresel. Persze ez azt jelenti, hogy mások sem fognak látni, így magadnak kell intézned a jelentkezéseket.

Felmondólevél, határidő

Amint befut egy ajánlat, amelyet el akarsz fogadni, össze kell állítanod egy felmondólevelet, amelyben tájékoztatod a vállalatot, hogy távozol a cégtől. Ez egy hivatalos dokumentum, amelyben megköszönheted munkáltatódnak az általa biztosított lehetőségeket, illetve jelezheted, hogy szeretnéd „nyitva hagyni az ajtót” az esetleges jövőbeni lehetőségek előtt.

A levélben feltétlenül írd le, hogy melyik lesz az utolsó napod. Nagy általánosságban 30 nap a felmondási idő.

Ügyelj arra, hogy megfelelően kommunikáld új munkáltatód felé, hogy pontosan mennyi időre lesz szükséget, hogy aktuális munkádat megfelelően lezárd, és mikor tudsz kezdeni az új helyen.

Rengeteg felmondólevél-sablon található a neten, érdemes ezek közül letölteni egyet, és személyre szabottan átdolgozni.

Először a főnödet tájékoztasd

Közvetlenül azelőtt, hogy beadnád a felmondásodat, fontos, hogy először tájékoztasd a felettesedet, főnöködet. Nehéz beszélgetés lesz, semmi kétség, de amint túl vagy rajta, örülni fogsz, hogy megtetted. Apró gesztus, mégis sokat fog jelenteni neked is és a vezetődnek is. Ha ez megtörtét, közösen meghatározhatjátok a következő lépéseket és a hátralevő munkavégzés módját.

Ezt követően a vezetőség valószínűleg felveszi a kapcsolatot a HR-rel, amely tájékoztatni fog minden szükséges teendőről.

Dolgozz az utolsó pillanatig

Fontos, hogy egészen az utolsó munkanapod utolsó percéig professzionálisan végezd el a feladataidat. A felmondási idődben biztosítsd a munkaköröd „jövőjét”, add át feladataidat, tudásodat az utódodnak, vagy készíts egy ütemtervet, tudásanyagot, ha a céged nem találja meg időben a megfelelő embert a pozíciódra. Végezetül ne felejtsd el aktualizálni a vállalati levelezőfiókodat: állíts be egy automatikus üzentet, melyben leírod az új kolléga elérhetőségét, illetve, hogy már nem dolgozol a cégnél.

Készülj fel a kilépő interjúra

A kilépő interjú lehetőséget biztosít arra, hogy visszajelzéseket adj a munkáltatódnak. Ez a fajta beszélgetés kényelmetlennek, kellemetlennek tűnhet, de valójában egy építő jellegű találkozót eredményezhet neked és a cégnek is.

Készülj fel az alábbi kérdésekre:

  • Miért hagyod el a céget?
  • Melyek azok a dolgok, amelyek szerettél a munkádban?
  • Milyen volt a kapcsolatod a menedzsereddel?
  • Nyitott vagy arra, hogy valamikor visszatérj a vállalathoz?

El fognak önteni az érzelmek a felmondási időd alatt, de annak az ismerete, hogyan lehet helyesen, profin magad mögött hagyni egy munkahelyet, kritikusan fontos szerepet játszik a jövőbeli kapcsolatok megszilárdításában. Mindig tartsd észben, hogy a következő lépés a lehető legjobb a karriered szempontjából, és az, hogy szakmai kapcsolatod véget ér egy céggel, még nem jelenti azt, hogy valamikor nem fogsz visszatérni, vagy esetleg referenciát kérni egykori vezetődtől. Röviden: ne égesd fel a kiépített kapcsolataidat, hidakat.

Sok szerencsét az új munkahelyeden!

Ne hagyd ki!