Vasúti sínpálya közelről
Fotó: Unsplash

Hív a vasút, vár a MÁV – mégsincs elég ember

Komoly munkaerőhiánnyal küzd a MÁV és a MÁV Start, emellett a dolgozók átlagéletkora egyre magasabb. A problémák megoldásához rengeteg állami pénzre lenne szükség.


Miért nincs vasutas?

A magyar állami vasúttársaságot sújtó munkaerőhiányról írt cikket a Telex. A portálnak egy neve elhallgatását kérő 20 éves munkaviszonnyal rendelkező vasutas számolt be arról, hogy a különböző beosztásokban tapasztalható munkaerőhiánynak mi lehet az oka. Szerinte a mozdonyvezetők közül sokan nyugdíjba mentek, másokat a magánkézben lévő vasúttársaságok csábítanak el magasabb fizetést és jobb munkakörülményeket kínálva. Más a helyzet a kalauzoknál. A jegyvizsgálók nem válthatnak munkahelyet, mert a MÁV-nak a személyszállításban nincs versenytársa. Mivel a fizetés itt sem sok, kevés a kalauz, akik pedig dolgoznak, azoknak sok túlórát ekll vállalniuk és sokszor a munkabeosztásuk sem túl kedvező.

Van emberhiány vagy nincs?

A lap megkérdezte a MÁV sajtóosztályát is, ahol azt válaszolták, hogy a betöltetlen pozíciók aránya az összlétszámhoz képest mindössze 3 százalék. A MÁV Startnál pedig 280 betöltetlen pozíció van. A Telexnek a Vasutasok Szakszervezetének szombathelyi területi képviseletének vezetője azt mondta az emberhiány sokszor a már a munkabiztonságot veszélyezteti. A szakszervezeti vezető arra is felhívta a figyelmet, hogy a nyugati határszélen nem csak az osztrák vasút, hanem a Győrben működi multicégek is nagyobb fizetést kínálnak a dolgozóknak a MÁV-nál.

Borús kilátások

Ha nem rendeződik a vasút helyzete, 5 éven belül nem lesz ember a MÁV-nál – írja a Telex, mert a tapasztalt dolgozók nagy része addigra nyugdíjba megy. A megoldás a MÁV anyagi helyzetének rendezése lenne. Ha ugyanis a társaságot irdatlan pénzt beleölve megszabadítanák a hiteleitől, a vasutat nyereségesen lehetne üzemeltetni. A meglévő hitelek és azok kamatai ezt most lehetetlenné teszik.

Ne hagyd ki!