Egy csomó ember ül a számítógépe előtt egy irodában
Fotó: Unsplash

Így találhatunk rá a legjobb munkaerőre!

Régebben csak feladtunk egy álláshirdetést és jöttek jelentkezők. Mára a vállalkozások egyik legnagyobb kihívása a megfelelő munkatárs megtalálása. A marketing ebben is segíthet!


​Elemzés

Az első lépés, amely meghatározza egy cég toborzási stratégiáját, a munkaerő-piaci trendek megértése, elemzése. Például ha értékesítőt kívánunk felvenni, érdemes előtte felmérni, hogy a piac többi szereplője mit kínál pontosan a számukra. A második lépés annak kielemzése, hogy mit vár ma el egy kiváló értékesítő a munkahelyétől. Ezt a lépést gyakran elfelejtik a cégek, pedig a leendő alkalmazottak igényei jelentősen befolyásolhatják a toborzás sikerességét.

Márkaépítés

A vállalati márkaépítés kiemelten fontos a munkaerő-toborzásban. Egy erős, pozitív vállalati imázs vonzza a tehetséges munkaerőt, és segít abban, hogy a cég kiemelkedjen a versenytársak közül. A hitelesség növelése érdekében érdemes külön karrier oldalt építeni. Az oldalon érdemes megjeleníteni az ajánlaton kívül néhány vonzó elemet, mint például az adott munkakörben dolgozó munkatársak véleményét, vagy egy vezetői köszöntővideót. Gyakorlatilag olyan marketingelemeket ajánlott használni az oldalon, mint amilyeneket akkor alkalmazunk, amikor potenciális vevők felé indítunk reklámkampányt, csak itt a leendő munkatárs a célpiac.

​Értékajánlat és dizájn

A toborzási stratégia fontos eleme a munkáltatói értékajánlat meghatározása, vagyis az a csomag, amelyet a vállalat kínál a munkavállalóinak. A hatékony ajánlat kommunikálása növeli a vállalat vonzerejét a munkaerő-piaci versenyben. Pár évvel ezelőtt egy álláshirdetés 70%-ban az elvárásokat és a feladatokat sorolta fel, és csak pár sorban tért ki a juttatásokra, ám mára megváltozott a helyzet. Egy vonzó értékajánlatban most a szöveg jelentős része arról szól, hogy mit kínál a cég. Egy kvalifikált munkaerőnek nemcsak a bér a fontos, hanem a képzési és karrierlehetőség, a szabadság -munka-magánélet egyensúlya, stb. Ezeket mind tartalmazhatja a hirdetés. Amennyiben álláskereső oldalakon hirdetjük a pozíciót, érdemes figyelmet fordítani arra, hogy kitűnjünk az ajánlatok közül, például grafikai elemekkel, hiszen az igényes munkaerőt akarjuk vonzani.

​A közösségi média bevonása

A közösségi média hatékony eszköz lehet a munkaerő toborzásban, főleg a fiatalabb generáció körében. A vállalatok a LinkedIn-en, Facebook-on és más platformokon keresztül közvetlenül elérhetik a potenciális jelölteket, és bemutathatják a cég értékeit és előnyeit. A hirdetésben legyünk egyediek: akár videók segítségével is személyesebbé tehetjük a toborzási folyamatot, bemutathatjuk a vállalat kultúráját, és megmutathatjuk a leendő munkavállalóknak, hogy miért érdemes jelentkezni a meghirdetett pozícióra.

​Utánkövetés

Egyre többször előfordul, hogy a kvalifikált munkaerő lemondja a megbeszélt interjút, mert ahhoz megy el, aki korábbi időpontra hívta be. Ezért fontos, hogy a marketinggel hitelt építsünk, például a találkozóig küldjünk neki egy levelet, amelyben kifejtjük, miért érdemes cégünknél csapattagnak lenni. A professzionális kommunikáció meggyőző. A jelentkezési folyamat egyszerűsítése és a válaszadási idők minimalizálása, illetve az utánkövetés hozzájárulhat a jelöltek pozitív élményéhez.

​Az interjú

A jelöltek élményei hatással lehetnek a vállalat hírnevére. Az interjúfolyamat során fontos, hogy a jelöltek számára is pozitív élményt nyújtsunk. Egy kiemelkedően jó munkatárs után több cég is érdeklődhet, ezért jó ötlet átadni neki egy kezdőcsomagot a cégről, amelyet az interjú után tanulmányozhat.

A fent említett, hatásos marketingeszközök alkalmazása hozzájárulhat a tökéletes munkaerő megtalálásához. Az egyes eszközök kiválasztásánál fontos, hogy ne csak a vállalat céljait, hanem a célcsoport igényeit és szempontjait is vegyük figyelembe.

Ne hagyd ki!