Jönnek a vendégmunkások? Ezt mondják a munkaerő-kölcsönzők
Fotó: Shutterstock

Jönnek a vendégmunkások? Ezt mondják a munkaerő-kölcsönzők

Az elmúlt hónapokban már nem növekedett a harmadik országbeli dolgozók létszáma az országban. A KSH legfrissebb adatai szerint ősszel halszálnyival 100 ezer fő alatt volt a számuk.


A legfőbb okok az ipar - különösen az autóipar - gyengélkedése, a beruházások visszaesése. A stagnáló trendet erősítették meg a Portfolió által megkérdezett munkaerő-kölcsönzők. “A magyar munkaerő-tartalék mozgósítása még hangsúlyosabbá vált, a külföldi munkaerő behozatala ezzel párhuzamosan még szabályozottabb lett, ideértve a kormányhivataloknak szigorúbbak az elbírálási folyamatait” – adott több támpontot is a behozatal megtorpanására Mihályi Magdolna a Jobtaintől.

“Nem állt le a külföldiek behozatala, de a töredékére zuhant” - fűzte hozzá Nógrádi József a Trenkwaldertől. Körülbelül 30 százalékkal kisebb az igény már legalább fél éve, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A nyitott pozíciókra megjelentek a hazai munkavállalók, és ezért a cégek már nem annyira nyúlnak aktívan ehhez az eszközhöz.

Hosszú távon kellenek

Nógrádi hozzátette, amikor már biztos a gazdasági növekedés, és a beinduló megrendelésekre stabilan lehet építeni, valamint elfogyott a hazai munkavállaló, akkor változhat a behozatali igény. Hosszabb távon azonban elkerülhetetlen lesz a vendégmunkások alkalmazása, ugyanis évről évre több a kilépő (nyugdíjba vonuló), mint a belépő (pályakezdő) a magyar munkaerőpiacra.

Bajban az autóipar

A gyenge eladások, a lassú elektromos átmenet és a kínai konkurencia miatt több nyugat-európai autógyártó és autóipari beszállító leépítéseket jelentett be ősszel. A Volkswagen, Európa legnagyobb autógyártója azt tervezi, hogy tíz németországi gyárából legalább hármat bezár, és 120 ezer jelenlegi alkalmazottjából elbocsát több tízezer embert (nem csak az érintett üzemek alkalmazottait).

Az Audi több ezer fővel kívánja csökkenteni dolgozói létszámát közép távon. Az autóipari beszállítók sincsenek könnyű helyzetben: a német Schaeffler több ezer munkahelyet szüntet meg, miközben a legnagyobb európai akkugyártónak számító Northvolt a túlélésért küzd. A Bosch nemrég bejelentett létszámcsökkentési programjai miatt mintegy 8-10 ezer munkahely került veszélybe Németországban.

Ne hagyd ki!