Melyik az egészségesebb? Az ásványvíz, vagy a csapvíz?

Te tudod melyik folyadék fogyasztása élettani szempontból a legkedvezőbb? Az ásványvíz, a csapvíz, vagy esetleg a narancslé a legjobb a szervezetünk számára? Most megtudhatod, hogy mi az igazság.

A vízveszteséget pótolni kell

Szervezetünk legnagyobb hányadát, mintegy 72 százalékát víz alkotja. Azonban elég sok vizet veszítünk a nap folyamán, amelyet pótolni kell. Ehhez 2,5-3 liter folyadék elfogyasztását ajánlják a szakemberek minden 24 órában.

Víz helyett alkalmanként előfordulhat, hogy más italt használunk erre a célra. Jobb esetben gyümölcsleveket, rosszabb esetben olyan cukrozott, vagy mesterséges italokat, melyek ízletesek ugyan, azonban élettani szempontból kevéssé előnyösek – írja a magyarmezőgazdaság.hu.

Sok ásványvizet iszunk

118 liter volt hazánkban az egy főre jutó palackozott vízfogyasztás, amelyből 117 litert az ásványvizek tettek ki 2020-ban. Ezzel az eredménnyel hazánk a 13. helyen áll azon a listán, melyen az egy főre jutó adatok alapján rendezték sorba az országokat.

„A 2020-as év fogyasztási adatai elmaradtak a 2019-es rekordévtől, amikor 131 liter volt az egy főre jutó fogyasztás, ám 2021-ben újra növekedésnek indult a piac. 2021. első három negyedévében az ásványvízfogyasztás mintegy három százalékkal növekedett 2020. hasonló időszakához képet. Úgy gondoljuk, hogy az utolsó negyedév eladása is hasonló lesz, így 2021-ben az ásványvíz fogyasztás mértékét 120 liter/fő értékre becsüljük”

– közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcsé és Üdítőital Szövetség.

De jár egészségügyi előnnyel, ha ásványvizet fogyasztunk csapvíz helyett?

Hogy eldöntsük a vitás kérdést, hagyatkozzunk Moharos Melindának, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetség - Kommunikációs Bizottságának elnökének a véleményére. A szakember elmondta, hogy az ásványvizek (ahogyan a nevük is jelzi) a csapvízzel ellentétben tartalmaznak ásványi anyagokat. Ezek kizárólag védett felszín alatti rétegből származhatnak. Azonban Magyarországon a legtöbb helyen nagyon jó minőségű a csapvíz.

A szakértő szerint ezért egészségünk szempontjából nem az a fő kérdés, hogy csapvizet, vagy ásványvizet igyunk-e, hanem az, hogy vizet, vagy üdítőitalokat, esetleg gyümölcstartalmú italokat, netalántán energiaitalokat. Az utóbbiakat sokan folyadékpótlás gyanánt fogyasztják, azonban végképp nem arra valóak.

„Mivel az ásványi anyagok az ásványvizekből igen jó hatásfokkal szívódnak fel, érdemes cserélgetni a fajtákat. Arra is figyelni kell, hogy ha valakinek nátriumszegény diétát írtak elő, akkor ne csak az étkezésekor figyeljen erre, hanem amit vizet fogyaszt, az is legyen nátriumban szegény”

– tanácsolta a szakember.

Moharos Melinda emellett felhívta a figyelmet arra is, hogy bár a csapvíz jellemzően jó minőségű Magyarországon, az elavult csővezetékek képesek a minőségén jelentősen rontani. A szakértő azt javasolja, hogy a minőségromlás esetleges felderítése érdekében érdemes lehet számunkra bevizsgáltatni a csapvizünket.

The Conversation

Ne hagyd ki!