Környezetvédelmi szempontok kerültek fókuszba
Fotó: Shutterstock

Ezen a listán nem fért be Budapest az első 10-be

42 európai nagyváros tömegközlekedését vizsgálta egy új kutatás, elsősorban környezetvédelmi szempontok alapján. Mutatjuk a rangsor tetejét és alját, illetve Budapest helyezését.


Kiderült, mennyire környezetbarát az európai nagyvárosok tömegközlekedése

42 európai nagyvárost rangsorolt a szén-dioxid-mentesített tömegközlekedésben elért eredményeik alapján a több mint 80 kibocsátásmentes mobilitásért kampányoló szervezetet tömörítő Tiszta Városok Kampánya (CCC). Minden települést tízes skálán értékeltek olyan tényezők szerint, mint a megosztott elektromos autók, kerékpárok és e-rollerek elérhetősége, a használatban lévő zéró emissziós buszok száma és az elektromos töltőpontok mennyisége. A legkisebb bevont város a 195 ezer lakosú Lille, a legnagyobb pedig a nagyjából 9 milliós London volt – írja az Euronews Green. A lista elején a következő városok végeztek:

  1. Koppenhága
  2. Oslo
  3. Párizs
  4. Amszterdam
  5. Hamburg
  6. Helsinki
  7. Milánó
  8. Lyon
  9. Ljubljana
  10. Lisszabon

Az öt legrosszabb eredményt mutató település Edinburgh, Birmingham, Granada, Dublin és Manchester.

Budapest a 17. helyen végzett.

Az NRGreport megjegyzi, a CCC tágabb értelemben vett városi mobilitási rangsorjelentésével összehasonlítva olyan városok teljesítenek jobban, mint Milánó, Ljubljana, Budapest és Szófia. A szakemberek véleménye szerint ez arra világít rá, hogy a megosztott és zéró emissziójú közlekedésben való előrelépést nem feltétlenül a finanszírozás korlátozza. Úgy látják, azok a városok, amelyek nem tartoznak a leggazdagabbak közé, jó szabályozási keretekkel és előremutató tervezéssel is haladást tudtak elérni a zéró emisszió irányába.

Átfogó tanulmány Magyarország megyei jogú városairól

A magyar megyei jogú városokat pedig a KSH egyik tanulmánya pontozta például gazdasági, környezeti, fenntarthatósági és társadalmi szempontok szerint idén. Figyelembe vették azt is, mennyire tudják kielégíteni a lakosaik alapvető szükségleteit. Minél nagyobb pontszámmal rendelkezik egy település, annál élhetőbbnek számít. A kutatásukhoz az ENSZ fejlődési jelzőszámait vették alapul.

Győrt külön kiemelték, amelyet az ország egyik leginnovatívabb, legdinamikusabban fejlődő városának neveztek, amelyek egyik alapja a „kiváló oktatási háttere”. Például fenntarthatósági és közösségi szempontok alapján pedig Érdet, Esztergomot és Veszprémet méltatták.

Az adatok nehéz összehasonlíthatósága miatt a KSH csoportokat azonosított, azokat rangsorolta. A kialakított klasztereken belül úgy tekinthető, a városok holtversenyben vannak. De mutatjuk a KSH listáját:

  1. klaszter: Győr - 65,44 pont; Veszprém - 64,86 pont.
  2. klaszter: Esztergom - 60,79 pont; Érd - 59,67 pont; Sopron - 59,28 pont; Szombathely - 58,24 pont; Tatabánya - 57,08 pont; Székesfehérvár - 56,04 pont.
  3. klaszter: Szeged - 51,16 pont; Hódmezővásárhely - 50,16 pont; Kecskemét - 48,66 pont; Eger - 47,74 pont; Zalaegerszeg - 47,35; Nagykanizsa - 45,21 pont.
  4. klaszter: Nyíregyháza - 44,44 pont; Pécs - 44,17 pont; Szolnok - 43,68 pont; Debrecen - 43,44 pont; Dunaújváros - 42,84 pont; Miskolc - 42,24 pont; Békéscsaba - 40,67 pont; Baja - 38,43 pont; Kaposvár - 36,67 pont; Szekszárd - 36,2 pont.
  5. klaszter: Salgótarján - 34,79 pont.

Ne hagyd ki!