Spoiler: az avokádó az egyik élelmiszer a listán szereplő hétből

Az Egyesült Államokban minden kilencedik felnőttet érinti a kognitív hanyatlás problémája. Azonban néhány mindennapi szokás - például bizonyos ételek rendszeres fogyasztása - csökkentheti a demenciához hasonló betegségek kockázatát a kutatások szerint.


Nem ajánlja a szakértő az ultrafeldolgozott élelmiszereket

Az ultrafeldolgozott élelmiszerek sok nátriumot, hozzáadott cukrot és telített zsírokat tartalmazhatnak. A kutatások szerint ezek rendszeres fogyasztása növelheti a kognitív hanyatlás kockázatát. Ha az étrendünkben ezen élelmiszerek mindössze 10 százalékát feldolgozatlannal vagy minimálisan feldolgozottal helyettesítjük, az a demencia esélyét 19 százalékkal csökkentheti – írja szakemberekre hivatkozva a magyarmezőgazdaság.hu.

Továbbá vannak olyan élelmiszerek, amelyek segítenek az agyunk jó teljesítményének a fenntartásában. Mutatunk néhányt, melyek fogyasztása ajánlott a megfelelő működése érdekében.

Szardíniakonzerv

A halkonzervek a hosszú láncú omega-3 zsírsavak egyik legjobb forrásai, amelyek lassíthatják az időskori kognitív hanyatlást. Emellett a zsíros halak fogyasztása, valamint a mérsékelt tengeri eredetű omega-3 zsírsavak bevitele összefüggésbe hozható a depressziós tünetek kisebb gyakoriságával is. Emellett a szardíniakonzerv jó D-vitaminforrás. Egy 100 grammos adag 193 NE-t, azaz a napi érték 24 százalékát biztosítja.

Szamóca

A szamócában bőségesen megtalálható pelargonidin nevű vegyület. A pelargonidin gyulladáscsökkentő tulajdonságai csökkenthetik az általános neuroinflammációt, ami segíthet abban, hogy a tau-fehérjék ne alakuljanak félre (a tau-fehérjék kóros változásait az Alzheimer-kór egyik jellemzőjének tartják).

Tojás

A kolin a memóriát szabályozó acetilkolin nevű anyagnak az építőköve. Az Alzheimer-kórra pedig az acetilkolin alultermelődése jellemző. A foszfatidil-kolin, a kolin egyik formájának nagyobb mértékű étrendi bevitele összefügghet a demencia alacsonyabb kockázatával és a kognitív teljesítmény javulásával. A tojássárgája, a marhamáj után a második leggazdagabb kolin forrás. Egyetlen tojás a kolin napi szükségletének mintegy 30 százalékát biztosítja.

Spenót

A spenót különösen sok antioxidánst tartalmaz, amelyek közül néhány csökkentheti a nőknél a közepes vagy gyenge kognitív funkciók esélyét az életkor előrehaladtával. Azonban a színes zöldségekben, például a leveles zöldekben, paprikában, édesburgonyában található növényi vegyületek bevitelének több éven át tartósan magasnak kell maradnia ahhoz, hogy előnyökkel járjon.

Tempeh

A fehérjefogyasztás az agyi hanyatlás késleltetésére és a demencia kialakulásának lassítására is alkalmas. Azok a felnőttek, akik éveken keresztül több fehérjét vittek be a szénhidrátokhoz képest, kevesebb jelét tapasztalták a kognitív funkcióik hullámzásának. Érdekes módon a növényi fehérjeforrások nagyobb agyi előnyökkel jártak, mint számos állati eredetű fehérje. Egy 85 grammos adag tempeh (egy fermentált szójababból készült étel) 20 gramm fehérjét tartalmaz. Emellett megbízható vasforrás is.

Avokádó

Az avokádó rendszeresen fogyasztása javíthatja a memória és a problémamegoldás hatékonyságát. A kutatók az előnyöket a krémes gyümölcsben lévő lutein magas szintjének tulajdonították, amely az evés után beépül az agyunkba. Emellett az avokádó olyan összetevőkben is gazdag, mint az egyszeresen telítetlen zsír, a folsav és a rost, amelyek szintén megakadályozhatják az agy gyors ütemű öregedését. Ugyanakkor nem árt tisztában lennünk az avokádó magas kalóriatartalmával.

Matcha

A matcha zöld tea termesztett levelekből készül, amelyeket finom porrá őrölnek, tehát az egész levélből tartalmaz agyvédő tápanyagokat és antioxidánsokat. Bár a színes zöldségek a legjobb forrásai ezeknek az antioxidánsoknak, a zöld tea is megfelelő lehet. A matcha pornak pedig a tipikus zöld teánál is nagyobb az antioxidáns-szintje. Ezek a teák egy L-theanin nevű egyedülálló aminosavat tartalmaznak, amely magasabb bevitel esetén kognitív javulással járhat, beleértve a jobb teljesítményt a memóriafeladatokban.

The Conversation

Ne hagyd ki!