Igenis egészséges lehet bizonyos vörös húsok fogyasztása - kisebb adagokban

Sokan mondtak negatív véleményt a vörös húsok fogyasztásáról az elmúlt években, pedig az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás része is lehet például a marhahús. Nem feltétlenül kell lemondanunk a népszerű steakekről sem.


Kutatás bizonyítja, egészségesek is lehetnek a vörös húsok

Évtizedek óta téma, hogy a vörös húsok nem illenek a szívbarát étrendbe, hiszen például szívkoszorúér-betegséghez is köthetőek, vagy elősegíthetik vastagbélrák kialakulását. A The American Journal of Clinical Nutrition egyik tanulmánya szerint azonban ezek az élelmiszerek nem feltétlenül egészségtelenek – írja a suggest.com.

A Penn State tudósai tavaly indítottak egy kutatást, melyben a sovány vörös húsok egészségügyi hatásait vizsgálták. 59 résztvevője volt a vizsgálatnak, akiknek sovány vöröshúsokat tartalmazó mediterrán, valamint amerikai étrenden kellett élniük. Összesen négy étkezési terv volt, amit két hónap alatt kellett mindenkinek "végigennie", egyhetes szünetekkel.

A vizsgálatokban olyan technológiát alkalmaztak, amely rendkívül pontosan meg tudta mondani, hogy ki van kitéve a szívbetegség kockázatának. Vérmintákat vettek, amiben mérték a lipoprotein részecskék számát és méretét.

A kutatás végén arra jutottak, hogy bizonyos vörös húsok fogyasztása kisebb adagokban igenis egészséges.

Négy étrend

A négy étkezési terv közül az elsőben az alanyok egy tipikus mediterrán étrendben javasolt 142 gramm marhahúst fogyaszthattak naponta. Olivaolajjal főztek, napi három-hat adag gyümölcsöt, hat vagy több porció zöldséget és kizárólag sovány, valamint extra sovány húsokat ettek.

A másodikban az amerikaiak átlagos napi húsbevitelének az elérése, 708 gramm volt a cél. A harmadikban 1560 gramm vörös húst kellett elfogyasztaniuk minden 24 órában. A negyedik pedig kizárólag amerikai ételeket tartalmazott, mindenféle mediterrán hatás nélkül.

Megszületett az eredmény

A kutatás végén az az eredmény született, hogy a mediterrán étrend minden alanynak csökkentette az LDL-koleszterinszintjét. A „rossz koleszterin” legnagyobb csökkenése azonban akkor volt kimutatható, amikor napi 141 és 708 gramm közötti sovány húst fogyasztottak.

Amikor gyümölcsökre, zöldségekre és más növényi alapú élelmiszerekre épülő egészséges ételeken élsz, akkor mérsékelten például sovány vörös húsok számára is van hely az étrendedben. (…) Vannak olyan tápanyagok a sovány marhahúsban (például a karajban), amelyekből profitálhat a szervezeted

– nyilatkozta Jennifer Fleming, a tanulmány szerzője.

The Conversation

Ne hagyd ki!