Szív alakú tálban színes, egészséges eledelek
A csokoládé is fontos része annak az újonnan javasolt étrendnek, amely a hosszú, egészséges élet titka lehet. A vörös húsokról azonban le kell mondani, és néha kicsit koplalni is kell.


Az ideális étrend összeállításához a Dél-Kaliforniai Egyetem szakértői több száz, táplálkozással kapcsolatos kutatást néztek át, és azt is megvizsgálták, hogy az egyes diéták követői milyen egészségi állapotban vannak. Eredményeiket a Cellen tették közzé.

Nem fogyókúra

Valter Longo, a kutatás vezetője hangsúlyozta, hogy az általuk ideálisnak tartott étrend nem egy egyszerű fogyókúra.

Célja a betegségek elkerülése, az öregedési folyamatok késleltetése és az egészség megőrzése hosszú időn át.

Rengeteg bizonyíték szól amellett, hogy bizonyos étkezési minták hozzájárulnak a sejtek egészséges működéséhez, és nem engednek utat az elhízás, a cukorbetegség vagy a rák kialakulásának.

A kutatásban vizsgált étrendek között volt az alacsony szénhidráttartalmú keto diéta, és a hagyományos, kalóriabevitelt korlátozó is. Átnézték a mediterrán, a vegetáriánus és a vegán étrendet, valamint különböző étkezési minták, például az időszakos koplalás hatásait is megvizsgálták.

Ezután a kutatók összevetették az egyes étrendek követőinek egészségi állapotát és élettartamát.

Arra jutottak, hogy az ideális étrendben

  • közepes vagy magas a szénhidrátok aránya, amelyek összesen a napi kalóriabevitel felét fedezik,
  • kevés, de azért elégséges mennyiségű fehérjére is szükség van, amely főként növényi alapú legyen, és az az étrend tizedét tegye ki,
  • az összes kalóriabevitel harmada növényi alapú olajokból származzon.

Hasonló a mediterránhoz

A fenti irányelveknek megfelelően

  • az étrend gerincét a hüvelyesek, a teljes kiőrlésű gabonák és a zöldségek alkossák, valamint olajos magvak és olíva olaj,
  • a hal engedélyezett, de a csirke fogyasztását javasolják a minimumra csökkenteni,
  • kell egy kevés étcsokoládét fogyasztani,
  • a vörös húsokat vagy a feldolgozott húsokat (például felvágottakat) teljesen el kell kerülni,
  • a cukor illetve a fehér lisztből készült ételek, például fehér kenyér és tészta fogyasztását vissza kell fogni,
  • naponta kell koplalni, ami azt jelenti, hogy minden táplálékot egy összefüggő 12 órás időintervallumban kell elfogyasztani,
  • azok, akiknél nagyobb a betegségek kockázata, 3-4 havonta tartsanak ötnapos böjtöt, amelynek során kitisztul a szervezet.

A tanulmány készítői megjegyezték, hogy az általuk felvázolt étrend hasonlít a mediterrán diétákhoz, amelyek ugyancsak többnyire növényi vagy halalapúak. Ahol eszerint táplálkoznak, sok a 100 év fölötti ember, például Szardínia szigetén, a japán Okinawában és a kaliforniai Loma Lindán.

The Conversation

Ne hagyd ki!